בריאות האוכלוסייה הערבית בישראל

Size: px
Start display at page:

Download "בריאות האוכלוסייה הערבית בישראל"

Transcription

1 בריאות האוכלוסייה הערבית בישראל דב צ'רניחובסקי, בשארה בשאראת, ליאורה בוורס, אביב בריל וחן שרוני מתוך "דוח מצב המדינה 2017" ירושלים, טבת תשע"ח, דצמבר 2017

2 מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל מרכז טאוב נוסד ב ביוזמתם של הרברט מ' סינגר, הנרי טאוב וארגון הג'וינט האמריקאי. המרכז ממומן באמצעות קרן צמיתה שהוקמה על ידי קרן הנרי ומרלין טאוב, קרן הרברט ונל סינגר, ג'ין וג'ון קולמן, קרן משפחת קולקר-סקסון-הלוק, קרן משפחת מילטון א' ורוזלין ז' וולף וארגון הג'וינט האמריקאי. מרכז טאוב מעמיד בפני מקבלי ההחלטות המובילים בארץ ובפני הציבור הרחב תמונה כוללת, המשלבת בין הממדים החברתיים והכלכליים בהתוויית המדיניות הציבורית. הצוות המקצועי של המרכז וצוותי המדיניות הבין-תחומיים, הכוללים חוקרים בולטים בתחומם באקדמיה ומומחים מובילים בתחומי המדיניות, עורכים מחקרים ומעלים חלופות למדיניות בנושאים חברתיים-כלכליים מרכזיים העומדים על סדר היום במדינה. המרכז מציג ניתוחים אסטרטגיים לטווח ארוך והערכות של חלופות למדיניות בפני הציבור ובפני מקבלי ההחלטות על ידי כתבות בתקשורת, תכנית פרסומים פעילה, כנסים ופעילויות אחרות בישראל ובחו"ל. פרסום זה, ככל פרסומי המרכז, הוא על דעתם ואחריותם של מחבריו בלבד. אין בו כדי לחייב את המרכז, את חבר הנאמנים שלו, את עובדיו האחרים ואת התומכים בפעולותיו. כתובת המרכז: רחוב האר"י 15, ירושלים טלפון: פקס: דואר אלקטרוני: אתר אינטרנט:

3 3 לארשיב תיברעה הייסולכואה תואירב בריאות האוכלוסייה הערבית בישראל דב צ'רניחובסקי, בשארה בשאראת, ליאורה בוורס, אביב בריל וחן שרוני* תקציר בריאות האוכלוסייה הערבית בישראל הולכת ומשתפרת, לצד השיפור בבריאות האוכלוסייה היהודית. במדדי תוחלת חיים ותמותת תינוקות מצבם של הערבים בישראל הוא הטוב ביותר בעולם הערבי/מוסלמי. עם זאת, הפערים בתמותת תינוקות )כ- 4 תינוקות לאלף לידות חי( ובתוחלת החיים )כ- 4 שנים( בין האוכלוסייה היהודית לאוכלוסייה הערבית, בעיקר המוסלמית, הם משמעותיים. יתרה מזו, פערים אלו אינם מצטמצמים במספרים מוחלטים ובהיבט של תוחלת חיים, בעיקר של גברים, הם אף מתרחבים. השכיחות הגבוהה יחסית של מומים מולדים באוכלוסייה הערבית יש בה כדי להסביר את הפער בתמותת התינוקות בין האוכלוסיות. לפער זה השפעה רבה על ההפרש בתוחלת החיים בין האוכלוסיות ועל יציבותו לאורך שנים. גם השכיחות הגבוהה יחסית באוכלוסייה הערבית של תאונות דרכים ומחלות כרוניות של מערכת הנשימה התחתונה, אשר נגרמות מעישון, יכולה להסביר את הפער הגדל לאורך זמן בתוחלת החיים. לאלו מתווספת הסוכרת כגורם תמותה מרכזי המבחין בין האוכלוסייה הערבית ליהודית הבדל של פי 2.25 בשיעור מקרי מוות. קידום חברתי-כלכלי של אוכלוסיות חלשות בישראל וצמצום פערים באמצעות קידום זה, על כל המשתמע ממנו בהיבט של התנהגות בריאה ושל נגישות שירותי הבריאות, יסייעו לצמצום פערי הבריאות הממוצעים בין שתי האוכלוסיות, משום שלאוכלוסייה הערבית ייצוג יתר בקרב האוכלוסיות החלשות. משימה ארוכת טווח זו דורשת פעילות אינטנסיבית מקדימה של המדינה להרחבת הנגישות הפיזית של שירותי הבריאות, ובפרט רפואת מומחים, בפריפריה הגאוגרפית באמצעות מנגנוני הקצאה )של קפיטציה והשקעות( ותמריצים )שכר מומחים(. בד בבד, אין להתעלם מהיבטים תרבותיים ומצרכים מיוחדים של האוכלוסייה הערבית על כל רכיביה, כלומר להתמקד בטיפול עכשווי בגורמי הסיכון והתמותה המאפיינים אותה. לשם כך יש להשקיע במרפאות הקהילה בקהילות הערביות, ולנצל את הנוכחות המרשימה של עובדי רפואה ערבים במערכת הבריאות. * פרופ' דב צ'רניחוסקי, חוקר ראשי ויו"ר תוכנית מדיניות הבריאות במרכז טאוב; ד"ר בשארה בשאראת, מנהל בית חולים האנגלי בנצרת ויו"ר החברה לקידום בריאות האוכלוסייה הערבית בישראל בהסתדרות הרפואית; ליאורה בוורס, מנהלת תפעול, כספים וניתוח מדיניות במרכז טאוב; אביב בריל, סטודנט לתואר שני בכלכלה באוניברסיטת בן גוריון בנגב; חן שרוני, דוקטורנטית במחלקה למינהל ומדיניות ציבורית, אוניברסיטת בן גוריון בנגב.

4 מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל 4 מבוא בריאותה הירודה של האוכלוסייה הערבית בהשוואה לאוכלוסייה היהודית בישראל היא ממוקדי השיח הציבורי בנושאי הרווחה במדינה. לשיח זה יש היבטים של פערים בהכנסות ופערים בין מרכז לפריפריה, אשר מתואמים עם פערים בנגישות של שירותי הבריאות עבור אוכלוסיות שונות. בריאות האוכלוסייה הערבית בישראל הייתה נושא למחקרים רבים. Baron-Epel and (2009) Kaplan בחנו את השפעת המעמד החברתי-כלכלי האובייקטיבי והסובייקטיבי על ההבדלים בבריאות הפיזית והנפשית בין ערבים ל, ומצאו כי גורמים אלו אחראים במידת מה לחלק מהפערים. סקירה מקיפה בנושא בריאותן של נשים ערביות בחנה סוגיות כמו תוחלת חיים, מחלות כרוניות, מדד 1 BMI ותקציב מערכת הבריאות, אשר והצביעה על כך כי קבוצה זו עמדה בפני אתגרים מיוחדים )2012.)Khatib, מחקרם של (2010) al. Na amnih et זיהה את אחד האתגרים הנבחנים גם בפרק זה: הפער בתוחלת החיים בין ערבים ל ירד בשנים , אולם חזר לעלות בשנים שלאחר מכן. מחקרים אחרים בחנו את שיעורי העישון בקרב גברים ערבים Baron-Epel( al., 2010,)et ואת האבחון המאוחר והעלייה בשכיחות סרטן השד בקרב נשים ערביות.)Tarabeia et al., 2007( מחקרים אחדים בחנו את בעיות הבריאות האופייניות לערבים, בעיקר בהשוואה למצב בריאותה של האוכלוסייה היהודית. מחקרים אלו התמקדו במחלות ספציפיות דוגמת מחלות לב וכלי דם וסרטן, וכן בגורמי סיכון דוגמת עישון והשמנת יתר. ההסברים לפערים אלו כוללים הבדלים חברתיים-כלכליים וכן הבדלים במבנה החברתי, ובהם תמיכה קהילתית והון חברתי. בכמה מחקרים נבחנו גורמים אחרים, כגון תפיסה עצמית של מצב הבריאות )2010 ;2009 ;2005 al., )Baron-Epel et והמתאם בין תפיסת מצב הבריאות לשביעות הרצון הכללית מהחיים )קגיה וח'טאב, 2013(. מכון ברוקדייל בחן בשנת 2008 את יעילותן ורגישותן התרבותית של תוכניות שונות לקידום הבריאות בקרב האוכלוסייה הערבית )רוזן, אלרועי, אקר ואיסמעיל, 2008(. בשנת 2014 פרסם משרד ראש הממשלה מחקר על מרפאות לבריאות הנפש במגזר הערבי, לקראת הרפורמה בבריאות הנפש שיזמה המדינה )זעירא, 2014(. בסתיו 2017 פרסם משרד הבריאות סקירה על מגמות בשכיחות הסרטן בקרב האוכלוסייה הערבית )סילברמן וקינן- בוקר, 2017(. מטרתו של פרק זה היא לבחון מחדש ובצורה כוללת לאורך זמן את רמת בריאותה של האוכלוסייה הערבית בהשוואה לזו של האוכלוסייה היהודית בישראל, ולהצביע על דרכים אפשריות לקידום הבריאות באוכלוסייה זו. הפרק פותח בהגדרה של האוכלוסייה הערבית כמצע לדיון הסטטיסטי בהמשך. לאחר מכן מתוארת אוכלוסייה זו בהשוואה לאוכלוסייה היהודית לפי מאפייניה הדמוגרפיים, הגיאוגרפיים והחברתיים-כלכליים. אלו משמשים רקע לדיון בנושאים המרכזיים בפרק: רמת הבריאות, גורמי סיכון, נגישות שירותי הבריאות והשימוש בהם. Body Mass Index 1 מדד לתקינות משקל גופו של אדם, בהתחשב בגובהו.

5 5 לארשיב תיברעה הייסולכואה תואירב 1. האוכלוסייה הערבית: נתונים והגדרות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מבחינה מאז 1995 בין אוכלוסיות על פי שתי קטגוריות: "קבוצת אוכלוסייה" ו"דת". נתוני 2015 מתייחסים לשלוש קבוצות אוכלוסייה: )1(, שחלקם עומד על 75 אחוזים מהאוכלוסייה הכללית; )2( ערבים 21 אחוזים )הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שנתון סטטיסטי לישראל 2016(; )3( אחרים 4 אחוזים )כולל נוצרים שאינם ערבים, בודהיסטים, הינדים, שומרונים, בהאים ועוד, וכולל בני משפחה של עולים אשר אינם מוכרים כ(. ההגדרה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אינה מבוססת רק על השפה. היא כוללת עמים מוסלמים שאינם ערבים, דוגמת צ'רקסים. אף שרבים מה הגיעו מארצות דוברות ערבית )מצרים, סוריה, מרוקו ועוד(, בהגדרות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כל 2 מי שרשום כיהודי אינו מוגדר כערבי. ניתן לחלק את אוכלוסיית הערבים בישראל, המונה בשנת 2015 כ- 1.8 מיליון איש, לפי ההשתייכות הדתית: מוסלמים כ- 85 אחוזים; דרוזים ונוצרים כ- 8 אחוזים כל קבוצה. 3 מבין המוסלמים, בדואים מהווים כ- 16 אחוזים, וצ'רקסים כ- 0.3 אחוזים. תרשים 1. התפלגות האוכלוסייה לפי לאום ודת, 2015 ערבים אחר 75% 21% 4% מוסלמים 84.7% דרוזים 7.8% נוצרים* 7.5% בדואים 15.5% צ'רקסים 0.3% כל היתר 84.2% * הכוונה היא לנוצרים ערבים בלבד. נוצרים שאינם ערבים כלולים בקבוצת האוכלוסייה "אחרים". כ- 80 אחוזים מהנוצרים בישראל הם ערבים. מקור: הלמ"ס, הסקר החברתי The American Arab Anti-Discrimination Committee 2 מגדירה ערבי כמי שערבית היא שפתו העיקרית. בליגה הערבית חברות 22 מדינות שהקריטריון המגדיר אותן הוא שימוש בשפה הערבית. כל המדינות, מלבד לבנון, הן בעלות תרבות ערבית-מוסלמית. בעולם כולו יש כ- 1.2 מיליארד מוסלמים, רק כרבע מהם ערבים. מבין עשר המדינות בעלות האוכלוסייה המוסלמית הגדולה ביותר )כולל שלוש המדינות המוסלמיות הגדולות אינדונזיה, פקיסטן ובנגלדש(, רק אחת היא מדינה ערבית )מצרים(. 3 להרחבה על מאפייני האוכלוסייה ראו סעיף 1 בנספחים.

6 מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל 6 מבחינה גיאוגרפית, האוכלוסייה שהלשכה המרכזית מתייחסת אליה מתגוררת בתחומי הקו הירוק, במזרח ירושלים )כ- 300 אלף ערבים, שהם כ- 17 אחוזים מהאוכלוסייה הערבית( וברמת הגולן )כ- 12 אלף דרוזים ומוסלמים, שהם כ- 0.7 אחוזים מהאוכלוסייה הערבית(. מאפיינים דמוגרפיים הגיל החציוני באוכלוסייה הערבית עומד על 22 שנים, לעומת 31 שנים באוכלוסייה היהודית )לוח 1(. בקרב האוכלוסייה הערבית חלקם של בני 18 ומטה הוא כ- 43 אחוזים, ובאוכלוסייה היהודית כ- 32 אחוזים. באוכלוסייה הערבית גודלו הממוצע של משק הבית הוא כ- 4.6 נפשות, ובאוכלוסייה היהודית כ- 3.1 נפשות. נוכח ריבוי טבעי גבוה יותר מאשר באוכלוסייה היהודית מצד אחד )עד לאחרונה(, ותוחלת חיים נמוכה יותר מצד אחר, האוכלוסייה הערבית צעירה יותר מאשר האוכלוסייה היהודית. לוח 1. מאפיינים דמוגרפיים של האוכלוסייה, 2015 לפי מגזר גיל חציוני גיל ממוצע אחוז האוכלוסייה מתחת לגיל 18 אחוז הפרטים הנשואים* ממוצע נפשות למשק בית ערבים % 68.4% % 64.0% 3.12 * בקרב גילאי 20 ומעלה. מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: הלמ ס, הסקר החברתי ) 2016 א( תחזיות האוכלוסייה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לארבעים השנים הבאות, בהתחשב בתרחישים אפשריים של פריון ומאזן הגירה, מעמידות את חלקה של האוכלוסייה הערבית בסוף תקופת התחזית על 18 עד 29 אחוזים מסך אוכלוסיית המדינה )תרשים 2(. בבסיס תחזיות האוכלוסייה בדבר חלקה של האוכלוסייה הערבית מסך האוכלוסייה בישראל עומדים שיעורי הפריון, שהם חשובים לעניין תמותת תינוקות )תרשים 3(. שיעורי הפריון בשני העשורים האחרונים מצביעים על ירידה בפריון הנשים הערביות מרמה של כ- 4.5 לידות בשנת 1995 לרמה של כ- 3.1 לידות ב ירידה שנתית ממוצעת של כ לידות. לעומת זאת, באוכלוסייה היהודית חלה באותה תקופה עלייה במספר הלידות, מרמה של כ- 2.6 לידות לרמה של כ- 3.1 לידות עלייה שנתית ממוצעת של כ לידות. כלומר יש התכנסות של שיעורי הפריון של שתי האוכלוסיות. לעומת זאת, הפערים בשיעורי התמותה בין לערבים נשמרים. משמעותם של תהליכים אלו היא שאם לא יחול שיפור בבריאות היחסית של האוכלוסייה הערבית, קרוב לוודאי שהקו התחתון שבתרשים 2 הוא שמתאר נכון יותר את המגמה. כלומר, חלקם של הערבים באוכלוסייה הכללית צפוי לרדת לכדי 18 אחוזים.

7 7 לארשיב תיברעה הייסולכואה תואירב תרשים 2. תחזית: אחוז הערבים מתוך סך האוכלוסייה בישראל 35% 30% 25% 20.33% 20% 29.09% 23.10% 17.91% החלופה הגבוהה החלופה הבינונית החלופה הנמוכה 15% 10% 5% 0% * החישובים מבוססים על תחזית החלופה הבינונית לגבי האוכלוסיות הלא-ערביות בישראל. מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: הלמ ס, תחזית האוכלוסייה ) 2016 א( תרשים 3. שיעור הפריון הכולל, לפי קבוצת אוכלוסייה ערביות יהודיות ואחרות * שיעור הפריון הכולל מוגדר כסך הלידות בשנה חלקי האוכלוסייה הממוצעת של נשים גילאי מדד זה מבטא את מספר הילדים הממוצע שאישה עתידה ללדת במהלך חייה. מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: הלמ"ס, שנתון סטטיסטי לישראל

8 מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל 8 פיזור גיאוגרפי הפרופיל הגיאוגרפי של האוכלוסייה הערבית בישראל, כהגדרתה כאן, מתואם עם הגדרת הפריפריה )תרשים 4(. כלומר, רוב האוכלוסייה הערבית מרוכזת בפריפריה )כ- 56 אחוזים(, במיוחד הצפונית )כ- 42 אחוזים(, וכ- 33 אחוזים נוספים מרוכזים בחיפה ובירושלים. בתל אביב ובמרכז, אזורים של ריכוזי אוכלוסייה יהודית, נמצאים רק כ- 11 אחוזים מהערבים. 42% תרשים 4. התפלגות האוכלוסייה לפי מחוזות, 2015 לפי מגזר ערבים 30% 19% 21% 11% 10% 14% 12% 10% 14% 15% 1% דרום תל אביב מרכז חיפה צפון ירושלים מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: הלמ"ס, שנתון סטטיסטי לישראל מצב חברתי-כלכלי חלקם של האקדמאים באוכלוסייה הערבית הוא כמעט מחצית מחלקם באוכלוסייה היהודית: כ- 22 אחוזים לעומת כ- 42 אחוזים, בהתאמה. גם אחוז ההשתתפות בכוח העבודה באוכלוסייה הערבית נמוך בצורה ניכרת מזה שבאוכלוסייה היהודית: 52 אחוזים לעומת 72 אחוזים, בעיקר עקב השתתפות נמוכה של נשים ערביות בכוח העבודה. ההכנסה הכספית החודשית לעובד ערבי היא כ- 5,600 שקלים לעומת כ- 7,400 שקלים לעובד יהודי. גם ההכנסה הכספית נטו למשק בית באוכלוסייה הערבית נמוכה בהשוואה לאוכלוסייה היהודית: 9,713 שקלים בממוצע לעומת 16,188 שקלים בממוצע, בהתאמה )לוח 2(.

9 9 לארשיב תיברעה הייסולכואה תואירב לוח 2. מאפיינים חברתיים-כלכליים, 2015 לפי מגזר לימודים במוסד אקדמי* השתתפות בכוח העבודה גברים** השתתפות בכוח העבודה נשים** צפיפות דיור )יותר מ- 2 בחדר( בעלות על מכונית )למשק בית( הכנסה כספית )נטו( לעובד הכנסה כספית )נטו( ממוצעת למשק בית ערבים 21.70% 74.63% 29.61% 26.50% 56.90% 5,595 שקלים 9,713 שקלים 42.19% 76.43% 69.12% 4.60% 67.80% 7,443 שקלים 16,188 שקלים * עבור פרטים בני 20 ויותר ** עבור גילאי מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: הלמ ס, הסקר החברתי ) 2016 א(; שנתון סטטיסטי מצבה החברתי-כלכלי של האוכלוסייה הערבית בא לידי ביטוי בהתפלגות לפי אשכולות חברתיים-כלכליים )לוח 3(. חלקם של היישובים הערביים באשכולות החברתיים הנמוכים 4 1 בולט. ברור כי יש מתאם בין רמות ההשכלה וההכנסה החודשית לנפש לאשכול החברתי-כלכלי. לוח 3. מאפיינים של אשכולות חברתיים-כלכליים של יישובים, 2013 נתונים ממוצעים עבור כלל היישובים בכל אשכול אשכול חברתי-כלכלי שנות לימוד אחוז בעלי תואר אקדמי 7.9% אחוז בעלי הכנסה מעבודה 44.7% הכנסה חודשית לנפש )בשקלים( 1,181 1, % 11.8% אחוז היישובים הערביים מכלל היישובים באשכול 81.8% 80.0% 75.0% 40.0% 6.7% 7.4% 0.0% 0.0% 0.0% 0.0% 2,448 3,183 3,725 4,203 4,973 6,266 7,999 9, % 63.2% 67.0% 67.6% 70.1% 71.2% 71.3% 58.9% 16.4% 21.4% 26.3% 31.6% 36.1% 46.9% 57.2% 59.5% מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: הלמ"ס, מדד חברתי-כלכלי

10 מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל 10 נוכח העלייה המתמדת שחלה בשנים האחרונות בחלקם של הסטודנטים הערבים באקדמיה, מ- 10 אחוזים בשנים ל- 14 אחוזים בשנים )הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שנתון סטטיסטי, 2016(, אפשר לצפות שהפערים החברתיים- כלכליים בין שתי האוכלוסיות יצטמצמו במשך הזמן. 2. בריאות האוכלוסייה בריאות האוכלוסייה בפרק זה נמדדת, בהתאם למיטב הנתונים הזמינים, בכמה מדדים: )א( תוחלת החיים בלידה; )ב( תמותת תינוקות; )ג( תוחלת החיים בגיל 30; )ד( הערכה עצמית של מצב הבריאות. תוחלת החיים בלידה בהשוואה למדינות מוסלמיות וערביות אחרות, תוחלת החיים של ערבים בישראל היא הגבוהה ביותר. כפי שאפשר לראות בתרשים 5, תוחלת החיים של ערבים בישראל בלידה ב הייתה 79.0 שנים, גבוהה יותר גם מתוחלת החיים במדינות עשירות כמו קטאר, איחוד האמירויות ובחריין תרשים 5. תוחלת חיים ערבים בישראל לעומת 21 מדינות ערביות או מוסלמיות ערבים בישראל קטאר איחוד האמירויות בחריין עומאן טורקיה אלג'יריה אירן תוניסיה מלזיה לבנון כוויית ערב הסעודית מרוקו ירדן בנגלדש מצרים אוזבקיסטן אינדונזיה פקיסטן מאוריטניה ניז'ר * מדינות שיש בהן רוב ערבי או מוסלמי ושלא עברו מלחמה גדולה או משבר משמעותי בעשורים האחרונים. מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: World Health Organization

11 11 לארשיב תיברעה הייסולכואה תואירב מצבה היחסי של האוכלוסייה הערבית בישראל בהיבט של תוחלת החיים בלידה טוב אפוא בהשוואה לכל אוכלוסייה ערבית או מוסלמית אחרת, ושווה אף לתוחלת החיים הכוללת בארצות הברית )תרשים 6(. עם זאת, היא נמוכה בהשוואה לאוכלוסייה היהודית ובהשוואה לממוצע ב- 23 המדינות המפותחות של ה- OECD )להוציא ישראל וארצות 4 הברית(. תרשים 6. תוחלת חיים בלידה: השוואה בין-לאומית OECD* ארה "ב ישראל - ערבים ישראל * 23 הכלכלות המפותחות ביותר ב- OECD. מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: הלמ"ס, שנתון סטטיסטי לישראל )2016(; Database OECD תוחלת החיים של נשים וגברים בעת לידה עלתה בקרב וערבים כאחד במהלך שני העשורים האחרונים, אולם הפערים בתוחלת החיים של שתי האוכלוסיות אינם מצטמצמים בקרב נשים, ובקרב גברים הם אף גדלים )תרשים 7(. בקרב נשים בשתי האוכלוסיות נוספה בתקופה זו לתוחלת החיים כרבע שנה בכל שנה, אולם הפער נותר בגודל של כ- 4 שנים. בקרב גברים התמונה שונה בתכלית: הפער בתוחלת החיים של שתי האוכלוסיות, שעמד בשנת על כ- 1.5 שנים, התרחב בשנת 2015 לכ- 4.0 שנים. 4 המדינות שנכללו בהשוואה: אוסטריה, אוסטרליה, איטליה, איסלנד, אירלנד, בלגיה, גרמניה, דנמרק, הולנד, הממלכה המאוחדת, יפן, לוקסמבורג, לטביה, ניו זילנד, נורווגיה, סלובניה, ספרד, פינלנד, צרפת, קוריאה, קנדה, שוודיה ושווייץ. לא נכללו בהשוואה כלכלות במעבר ששיעורי התמותה בהן גבוהים יחסית לכלכלות מפותחות, שאליהן משתייכת ישראל: אסטוניה, הונגריה, טורקיה, יוון, מקסיקו, סלובקיה, פולין, פורטוגל, צ'ילה וצ'כיה.

12 מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל 12 תרשים 7. תוחלת החיים בלידה, לפי מגזר גברים נשים ערבים ערביות יהודיות מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: הלמ"ס, שנתון סטטיסטי לישראל )2016( תמותת תינוקות לתמותת תינוקות יש משקל רב בקביעת תוחלת החיים בעת לידה. לפיכך משמעותו של מדד בריאות זה, שהוא חשוב ביותר כשלעצמו, נבחנת גם בהקשר של תוחלת החיים ומצב הבריאות בכלל. ב שיעור תמותת התינוקות הכולל בישראל היה 3.77 לאלף לידות חי. שיעור תמותת התינוקות בקרב ואחרים היה 2.7, בקרב ערבים נוצרים 3.01, בקרב דרוזים 3.37, ובקרב ערבים מוסלמים עמד השיעור על 7.54, כלומר בקרב האוכלוסייה הערבית יש פערים ברורים בין המוסלמים לבני הדתות האחרות )זעירא, 2013(. בכל המדינות הערביות או המוסלמיות חלה ירידה ניכרת במדד תמותת התינוקות בין 1995 ל עם זאת, עדיין יש פערים גדולים בין המדינות. בקצה האחד ניצבת בחריין, שבה השיעור הנמוך ביותר, 5.3 לאלף לידות חי, ובקצה האחר ניצבת פקיסטן, שבה 65.8 מיתות לאלף לידות חי. הערבים בישראל מדורגים במקום הרביעי, אחרי בחריין, איחוד האמירויות ומלזיה )תרשים 8(. כלומר, גם במדד זה מצבם של הערבים בישראל טוב בהשוואה לזה של ערבים במדינות אחרות. אולם בדומה למדד תוחלת החיים, יש פער לרעת האוכלוסייה הערבית לעומת.

13 13 לארשיב תיברעה הייסולכואה תואירב תרשים 8. שיעור תמותת תינוקות, 2015 ערבים בישראל לעומת 21 מדינות ערביות או מוסלמיות בחריין איחוד האמירויות מלזיה ערבים בישראל קטאר לבנון כוויית עומאן טורקיה תוניסיה ערב הסעודית איראן ירדן מצרים אלג'יריה אינדונזיה מרוקו בנגלדש אוזבקיסטן ניז'ר מאוריטניה פקיסטן * לאלף לידות חי. מדינות שיש בהן רוב ערבי או מוסלמי ושלא עברו מלחמה גדולה או משבר משמעותי בעשורים האחרונים. מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: UN Inter-Agency Group for Child Mortality Estimation גם במדד זה חל במהלך השנים שיפור באוכלוסייה היהודית והערבית בישראל )תרשים 9(. בשני העשורים האחרונים ירדה תמותת התינוקות באוכלוסייה היהודית מ- 5.0 ל- 2.2 ובאוכלוסייה הערבית מ- 9.8 ל- 6.1, אולם הפער הממוצע כ- 4.3 מקרי מוות של תינוקות לאלף לידות חי נותר כשהיה. כלומר שיעור תמותת התינוקות באוכלוסייה הערבית כיום הוא כמעט פי שלושה מאשר באוכלוסייה היהודית.

14 מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל 14 תרשים 9. שיעור פטירת תינוקות, 2015 לפי מגזר 12.0 ערבים * לאלף לידות חי. מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: הלמ"ס, שנתון סטטיסטי לישראל )2016( תוחלת החיים בגיל 30 את הפערים בתוחלת החיים של שתי האוכלוסיות, ובפרט את ההרעה היחסית שחלה בבריאותם של גברים ערבים בהשוואה לגברים, אין לייחס רק לתמותת תינוקות. הנתונים מורים כי בארבעים השנים האחרונות הלך וגדל הפער בין לערבים בתוחלת החיים בגיל שלושים 5 )תרשים 10(, ובשני העשורים האחרונים אף חלה בו האצה מסוימת. כלומר ההרעה היחסית בבריאות האוכלוסייה הערבית מקורה בעיקר בבריאות של גברים מבוגרים. 5 נתון זה מייצג את המספר הממוצע של שנות החיים שנותרו לאדם כאשר הוא בגיל 30. חשיבותו בכך שאינו מושפע מנתוני תמותה של קבוצות צעירות יותר, לרבות תינוקות.

15 15 לארשיב תיברעה הייסולכואה תואירב תרשים 10. תוחלת החיים בגיל 30, לפי מגזר נשים ערביות יהודיות גברים ערבים מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: הלמ"ס, שנתון סטטיסטי לישראל )2016( הערכה עצמית של מצב הבריאות נתוני הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראים כי חלקם של המדווחים על בריאות טובה מאוד הוא כמחצית מאוכלוסיית המדגם, בשתי האוכלוסיות )לוח 4 א(. במחצית הנותרת בכל אוכלוסייה, יותר ערבים מאשר דיווחו על בריאות לא כל כך טובה או בכלל לא טובה. עם זאת, הדיווח על קיומה של בעיה רפואית היה שווה בקרב שתי האוכלוסיות. לא כן באשר לחומרת הבעיה: שיעור המדווחים כי הבעיה מפריעה מאוד לתפקודם היום-יומי בקרב ערבים גבוה ביותר מ- 10 נקודות אחוז בהשוואה

16 מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל 16 ל. 6 אולם כפי שיובהר בהמשך, חוסר ההלימה לכאורה בין המצב האובייקטיבי כפי שמשתקף בתוחלת החיים לדיווח הסובייקטיבי עלול לנבוע גם מדפוסי תחלואה, ובעיקר מסיבות מוות. לוח 4 א. הערכה עצמית של מצב הבריאות, 2015 כאחוז מכלל המשיבים בכל מגזר מוסלמים נוצרים דרוזים 54.76% 41.70% 55.46% טובה מאוד 54.63% 26.19% 41.70% 22.57% 30.40% טובה 13.10% 13.77% 15.02% לא כל כך טובה 11.04% 5.95% 2.83% 6.95% בכלל לא טובה 3.93% מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: הלמ ס, הסקר החברתי ) 2016 א( לוח 4 ב. דיווח עצמי על בעיה בריאותית )מעל חצי שנה(, 2015 כאחוז מכלל המשיבים בכל מגזר )1( דיווחו על בעיה בריאותית מוסלמים נוצרים דרוזים 29.17% 30.77% 29.62% 30.81% 36.73% 40.82% 12.24% 10.20% 31.58% 35.53% 18.42% 14.47% )2( דיווחו שהבעיה מפריעה לתפקוד היום-יומי שלהם 35.86% 23.32% מפריעה מאוד 45.52% 39.20% מפריעה 12.76% 20.23% לא כל כך מפריעה 5.86% 17.25% בכלל לא מפריעה מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: הלמ ס, הסקר החברתי ) 2016 א( מניתוח רב-משתני של נתוני הסקר אשר מצביעים גם על המובהקות הסטטיסטית של הפער בין ערבים ל עולה, כצפוי, כי כאשר כל הדברים האחרים קבועים יש מתאם בין גיל מתקדם יותר לדיווח על מצב בריאות טוב פחות, ולקיומה של בעיה בריאותית )לוח 5 א(. כמו כן, נשים מדווחות על בריאות טובה יותר מאשר גברים. זאת ועוד, להכנסה ולהשכלה המבטאות גם התנהגות בריאות טובה יותר, תנאי חיים טובים 6 בלוחות המציגים השוואות בין קבוצות האוכלוסייה לא נעשו מבחני מובהקות סטטיסטיים ביחס להבדלים בין האוכלוסיות. מבחנים אלו מוצאים ביטוי בהמשך בתוצאות רגרסיות רבות-משתנים רלוונטיות, הבודקות גם את התרומה הייחודית של משתנים שונים וגם את מובהקותם הסטטיסטית.

17 17 לארשיב תיברעה הייסולכואה תואירב יותר ונגישות גבוהה יותר של שירותי בריאות יש השפעה חיובית על תחושת בריאות טובה. אולם גם כשמביאים בחשבון השפעות אלו בקרב ובקרב קבוצות ערבים אחרות, לערבים המוסלמים יש תחושת בריאות ירודה, לרבות דיווח על הפרעה בתפקוד. לוח 5 א. השפעת משתנים דמוגרפיים וחברתיים-כלכליים על ההערכה העצמית של מצב הבריאות, 2015 משתנה מסביר גיל מגדר )אישה ביחס לגבר( מספר שנות לימוד הכנסה מוסלמי )ביחס ליהודי( נוצרי )ביחס ליהודי( דרוזי )ביחס ליהודי( )-( = ההשפעה אינה מובהקת סטטיסטית מצב בריאות לא טוב חיובית** )-( שלילית שלילית חיובית יש בעיה בריאותית חיובית שלילית יש בעיה שמפריעה לתפקוד )-( )-( )-( שלילית )-( )-( )-( שלילית שלילית חיובית )-( )-( )-( )-( * לפירוט תוצאות הרגרסיות המלאות ראו לוח נ' 1 בנספחים. ** את ההשפעות יש לפרש כך: יש מתאם חיובי בין גיל מתקדם לדיווח על בריאות פחות טובה, ומתאם שלילי בין גובה הכנסה לדיווח על בריאות פחות טובה. כלומר, אדם מבוגר ועני באופן יחסי ייטה לדווח על בריאות טובה פחות. מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: הלמ ס, הסקר החברתי ) 2016 א( הדיווח על בעיה בריאותית המפריעה לתפקוד היום-יומי מוצא ביטוי גם בדיווח על השפעתו של מצב הבריאות על השתתפות בכוח העבודה. אחוז המדווחים על פחות מ- 35 שעות עבודה בשבוע בשל סיבה בריאותית )לוח 5 ב, שורה 1( גבוה יותר בקרב ערבים, בפרט מוסלמים ונוצרים, מאשר בקרב )במגבלת מספר נמוך במיוחד של מדווחים בקרב נוצרים ודרוזים, ראו הערות מתחת ללוח(. גם אחוז המדווחים כי מחלה או מום היו הסיבה העיקרית לעבודתם החלקית )לוח 5 ב, שורה 2( גבוה יותר בקרב ערבים מאשר 7 בקרב. 7 מסקר בריאות שנעשה בחברה הערבית עולה כי 75 אחוזים מהמשיבים העריכו את מצבם הבריאותי כטוב או מצוין. נתון זה מעלה את שאלת ההטיה בדיווח העצמי. לפי הסקר, למשל, כ- 27 אחוזים העריכו את מצבם כך אף שהם חולים במחלה כרונית. כמו כן, 40 אחוזים הביעו שביעות רצון רבה ממצבם הבריאותי וכ- 30 אחוזים הביעו שביעות רצון רבה מאוד )אלשייך, רזק-מרג'ייה וחטיב, 2016(.

18 מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל 18 לוח 5 ב. דיווח עצמי על פחות מ- 35 שעות עבודה בשבוע מסיבה בריאותית כאחוז מכלל המשיבים בכל מגזר, 2015 )1( עובדים פחות מ- 35 שעות בשבוע מסיבה בריאותית מוסלמים נוצרים** 23.08% 18.18% 7.72% )2( הסיבה העיקרית לעבודה פחות מ- 35 שעות בשבוע היא מחלה או מום * 16 משיבים לשאלה זו ** 26 משיבים לשאלה זו. דרוזים* 6.25% 14.29% 23.08% 14.94% 6.24% מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: הלמ ס, הסקר החברתי ) 2016 א( 3. הקשר בין מצב חברתי-כלכלי לבריאות יש מתאם חיובי בין מצב חברתי-כלכלי טוב יותר לבריאות טובה יותר. מעבר לתפקידם הברור של אמצעים רבים יותר לרכישת שירותי רפואה, המצב החברתי-כלכלי מתואם עם עוד גורמים רבים המשפיעים על בריאות: ידע ומודעות, התנהגות בריאה ושימוש בשירותי בריאות. יתר על כן, הקשר מעצים את עצמו, משום שבריאות טובה תורמת למצב חברתי-כלכלי משופר. לאור זאת, סוגיה מרכזית בדיון היא אם ניתן לייחס את הבריאות הירודה של האוכלוסייה הערבית רק למצבה החברתי-כלכלי, ואם כן, כיצד אפשר לשפר אותה נוכח ולמרות מצב זה. נתוני יישובים בישראל מורים כי ככל שהמדד החברתי-כלכלי גבוה יותר שיעורי התמותה נמוכים יותר, בשני מדדים: תמותת תינוקות )תרשים 11 א( ושיעורי תמותה מתוקננים )תרשים 11 ב( אם כי בהיבט של תמותת תינוקות הרגישות למצב החברתי- כלכלי גבוהה יותר. 8 ממצא חשוב הוא שההשפעות של המדד שוות בשתי האוכלוסיות. כלומר הממצאים כפשוטם מצביעים על כך שאם ישתוו התנאים החברתיים-כלכליים של שתי האוכלוסיות, על כל שהם מייצגים )ידע, שינויים בדפוסי התנהגות וכו'(, גם רמת הבריאות שלהן תשתוו. מנתונים אלו אפשר להניח ששיפור ברווחת האוכלוסייה הערבית יביא לירידה בתמותת התינוקות ולשיפור בבריאותה הכללית. מדובר בתהליך ארוך טווח, אך ייתכן שאפשר לזרזו באמצעות מעורבות בשינוי דפוסי ההתנהגות באוכלוסייה הערבית וקידום שירותי הבריאות הפועלים בה. 8 חשוב לציין כי נוכח הקשר הבלתי ליניארי בין המשתנים והעובדה כי האוכלוסייה הערבית מרוכזת בתחתית הסולם החברתי-כלכלי, ההשפעה של שיפור במצב החברתי-כלכלי תהיה גבוהה יותר באוכלוסייה הערבית מאשר ביהודית.

19 19 לארשיב תיברעה הייסולכואה תואירב תרשים 11 א. שיעור תמותת תינוקות ביחס למדד חברתי-כלכלי, 2013 לפי מגזר שיעור תמותה מתוקנן ערבים מדד חברתי-כלכלי תרשים 11 ב. שיעור תמותה מתוקנן ביחס למדד החברתי-כלכלי, 2013 לפי מגזר ערבים שיעור שיעור תמותה תמותה מתוקנן מתוקנן מדד חברתי-כלכלי * ללא יישובים חרדיים )צ'רניחובסקי ושרוני, 2015( ** לפירוט תוצאות הרגרסיות ראו לוח נ' 2 בנספחים. מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: הלמ"ס, המדד החברתי-כלכלי

20 מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל סיבות מוות וגורמי סיכון זיהוי סיבות המוות וגורמי הסיכון המייחדים את האוכלוסייה הערבית יכול לסייע באיתור גורמים המשפיעים על מדדי הבריאות השונים. התערבות מתאימה לטיפול ממוקד בגורמים אלו עשויה לסייע לבריאותה של הערבים למרות מצבם החברתי-כלכלי, שבאופן כללי הוא ירוד בהשוואה לאוכלוסייה היהודית. סיבות מוות סיבות המוות שבהן הפערים בין לערבים בולטים במיוחד )פי שניים ויותר לרעת האוכלוסייה הערבית( הן מומים מולדים, תאונות דרכים, מחלות כרוניות של מערכת הנשימה התחתונה וסוכרת )לוח 6(. השכיחות הגבוהה יחסית של מומים מולדים בקרב הערבים מסבירה את הפער בתמותת התינוקות בין האוכלוסיות, את השפעתו הרבה על ההפרש בתוחלת החיים שלהן ואת העובדה שהוא אינו נסגר אפילו בקרב הנשים. השכיחות הגבוהה יחסית של תאונות דרכים ומחלות כרוניות של מערכת הנשימה התחתונה, אשר כרוכות בעישון, יכולה להסביר את הגידול לאורך זמן בפער בתוחלת החיים של הגברים בשתי האוכלוסיות. אל אלו מתווספת הסוכרת. לוח 6. סיבות המוות העיקריות שבהן יש פער בין לערבים, 2014 לפי קבוצת אוכלוסייה, שיעור ל- 100,000 תושבים, מתוקנן לגיל סיבת המוות ערבים יחס ערבים/ מומים מולדים תאונות דרכים מחלות כרוניות של מערכת הנשימה התחתונה סוכרת יתר לחץ דם מחלות כליה אוטם חריף של שריר הלב מחלות כלי דם במוח מחלת לב איסכמית אחרת מחלות בקנה הנשימה, הסימפונות והריאה מחלות לב אחרות אלח דלקת ריאות כל המחלות האחרות מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: הלמ ס, סיבות מוות בישראל

21 21 לארשיב תיברעה הייסולכואה תואירב כאמור, במונחים של סיבות המוות בקרב מבוגרים יש כמה גורמי סיכון אשר נוכח אופיים המגדרי ניתן לקשור אותם לתוחלת חיים נמוכה יותר בקרב גברים ערבים: תאונות דרכים, תאונות עבודה ועישון. מומים מולדים 9 בין 1990 ל ירד ב- 17 אחוזים נטל התחלואה בישראל )כפי שנמדד באמצעות.)DALYs הירידה בנטל בשל מומים מולדים הייתה משמעותית יותר ועמדה על 50 אחוזים בתקופה זו, הודות לטכנולוגיות חדשות לזיהוי ולמניעה )בוורס וצ'רניחובסקי, 2017(. מחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת הראה שבקרב ואחרים סיבות סב- לידתיות )הקשורות למהלך ההיריון או הלידה( היו קשורות בממוצע ל- 55 אחוזים מסיבות המוות בקרב תינוקות, מומים מולדים ל- 24 אחוזים, ומחלות אחרות ל- 8 אחוזים. בקרב מוסלמים סיבות סב-לידתיות היו קשורות ל- 35 אחוזים מסיבות המוות, מומים מולדים ל- 34 אחוזים, ומחלות אחרות ל- 13 אחוזים. בקרב מוסלמים נפטרו ממומים מולדים בממוצע כשני תינוקות יותר לאלף לידות חי מאשר בקרב ואחרים, ובממוצע תינוק אחד יותר מסיבות סב-לידתיות. שיעור התמותה הממוצע ממחלות בקרב תינוקות מוסלמים היה גבוה פי ארבעה מאשר בקרב תינוקות )1.04 לעומת 0.26(. פג ות הייתה הגורם ל מקרי מוות לאלף לידות חי בקרב ול מקרי מוות בקרב ערבים ב וב )זעירא, 2013(. מאחר שהפערים בתמותת תינוקות מתקיימים בין מוסלמים לקבוצות אוכלוסייה אחרות, ומאחר שמומים מולדים הם הסיבה העיקרית לפערים אלו, יידון נושא זה ביתר פירוט. נישואים בתוך המשפחה מגדילים את הסבירות למומים מולדים, ופרקטיקה זו נהוגה בקרב הערבים. מחקר משנת 2010 הראה כי כ- 25 אחוזים מהחתונות בקרב ערבים בחמש השנים האחרונות היו בין קרובי משפחה, 10 וכ- 12 אחוזים בין בני דודים מקרבה ראשונה. בקרב בדואים בנגב שכיחות נישואי קרובים מגיעה לכ- 45 אחוזים )נעאמנה, רומנו-זליכה וכבהא, 2011(. מאז שנת 2006 פועל בישראל מאגר מידע גנטי במטרה לנטר את הנושאים הגנטיים ואת התפלגותם באוכלוסייה, והמדינה מממנת בדיקות גנטיות לקבוצות אוכלוסייה בסיכון למחלות מסוימות. הבדיקות מבוססות על מוצא אתני עבור, על השתייכות שבטית עבור בדואים, ועל דת ומקום מגורים עבור ערבים אחרים ודרוזים. בקרב, דתיים מעדיפים לערוך בדיקות גנטיות לפני הנישואים כדי להימנע מביצוע הפלה במקרה של מחלה גנטית אצל העובר. לחלופין, יש אפשרות לבצע הפריה מלאכותית אשר באמצעותה, אם היא נעשית, ניתן לבחור את העובר הבריא. חלק גדול מהאוכלוסייה היהודית מבצע הפסקת היריון במקרה שמתגלה בעובר בעיה רפואית חמורה )2014.)Zlotogora, הנכונות לבצע הפסקת היריון בשל בעיה רפואית יכולה להסביר מדוע בקרב האוכלוסייה היהודית שיעור המומים המולדים מבין הסיבות לתמותת תינוקות קטן בצורה ניכרת משיעורו באוכלוסייה הערבית. DALYs 9 מדד לנטל תחלואה כולל, המבטא את אובדן שנות החיים כתוצאה מבריאות לא טובה, נכות או מוות מוקדם. 10 נעאמנה, רומנו-זליכה וכבהא )2011( מגדירים חתונה בין קרובי משפחה כנישואים בין בני זוג שיש להם קרוב משפחה משותף אחד לפחות, שיש לו קרבת דם לשני בני הזוג.

22 מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל 22 תאונות דרכים אף שהערבים הם כ- 20 אחוזים מהאוכלוסייה בישראל, הם היו מעורבים בכ- 30 אחוזים מתאונות הדרכים הקטלניות ב אחוז הגברים מבין נפגעי תאונות דרכים היה 73 אחוזים בקרב, ו- 78 אחוזים בקרב ערבים )הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 2015 ב(. תאונות עבודה גורם סיכון נוסף מקורו בשוק העבודה. ב נפגעו 48,144 אנשים מתאונות עבודה. ענף הבנייה מוביל בשיעורי הפגיעה בתאונות עבודה, ו- 36 מתוך 58 מקרי המוות בעבודה ב התרחשו בענף זה. קצת יותר ממחצית מההרוגים בענף הבנייה היו עובדים ישראלים )כולל ערבים(, 17 הרוגים היו ערבים משטחי יהודה ושומרון, וחמישה היו עובדים זרים )משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, 2017(. הערבים הם רוב בקרב הישראלים העובדים בענף הבנייה, והם עובדים בעיקר בעבודות לא מקצועיות, שבהן רמת הסיכון גבוהה יותר )מדהלה-בריק, 2015(. עישון הנתונים בתרשים 12 מראים כי אחוז המעשנים בקרב ערבים גבוה יותר מאשר בקרב, בכל קבוצות הגיל. תרשים 12. אחוז המעשנים, 2015 לפי מגזר וקבוצת גיל ערבים 25% 27% 26% 27% 20% 20% 19% 20% 20% 12% מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: משרד הבריאות, סקר הבריאות הלאומי, בדוח משרד הבריאות משנת 2015 נמצא כי חלקם של המעשנים בקרב גברים ערבים כפול מחלקם בקרב גברים : כ- 44 אחוזים לעומת כ- 22 אחוזים, בהתאמה. לעומת זאת, חלקן של המעשנות בקרב הנשים הערביות נמוך בהרבה מחלקן בקרב הנשים היהודיות: כ- 7 אחוזים לעומת 15 אחוזים, בהתאמה. חלקם של המעשנים גבוה במיוחד

23 23 לארשיב תיברעה הייסולכואה תואירב בקרב גברים ערבים בני )47 אחוזים(. בקרב גברים מעשנים, חלקם של המעשנים יותר מחפיסה אחת ביום הוא כ- 22 אחוזים בקרב הערבים וכ- 13 אחוזים בקרב ה. יתרה מזאת, ערבים סובלים יותר מ מעישון פסיבי, ואחוז המדווחים על חשיפה רבה עד רבה מאוד לעישון בקרבם היה גבוה יותר )48 אחוזים לעומת 35 אחוזים בקרב ה( )משרד הבריאות, 2016(. בסך הכל, בישראל נטל המחלות הנובעות מעישון נמוך בהשוואה לאירופה על סמך מדד,DALYs אך נתון זה נובע בעיקר משיעורי העישון הנמוכים בקרב )בוורס וצ'רניחובסקי, 2017(. סקר שנערך בקרב האוכלוסייה הערבית העלה כי 30 אחוזים מהערבים בני 15 ומעלה מעשנים )כ- 50 אחוזים מהגברים וכ- 9 אחוזים מהנשים(. נוסף לכך, כ- 13 אחוזים מבני 15 ומעלה מעשנים נרגילה. אחוז הנשים הערביות המעשנות נרגילה עלה, והוא עומד על 7 אחוזים )אלשייך, רזק-מרג'ייה וח'טיב, 2016(. תזונה, השמנת יתר וסוכרת שיעור המדווחים על סוכרת בשנת 2015 מוצגים להלן. ניתן לראות כי חלקם של החולים בסוכרת בקרב האוכלוסייה הערבית גבוה יותר כמעט בכל קבוצות הגיל )תרשים 13 א(. כמו כן, יש מתאם בין הפיזור הגיאוגרפי של חולי הסוכרת לריכוזי אוכלוסייה ערבית 11 בצפון )תרשים 13 ב(. תרשים 13 א. אחוז התחלואה בסוכרת, 2015 לפי מגזר וקבוצת גיל נשים יהודיות ערביות 32.2% 29.0% 21.5% 14.3% 12.3% 2.5% 1.3% 4.7% 4.0% 5.3% ממצאי סקר בריאות האוכלוסייה הערבית מורים כי בתוך עשור הוכפל מספר החולים במחלות כרוניות, וכמעט שליש מהאוכלוסייה מגיל 21 ומעלה סובלים מאחת המחלות הכרוניות. המחלה הנפוצה ביותר היא סוכרת )כ- 13 אחוזים(, אחריה לחץ דם )כ- 11 אחוזים( ורמת כולסטרול גבוהה )כ- 9 אחוזים(. בשיעורי התחלואה בסרטן חלה עלייה ניכרת. בשנת 2004 דיווחו 0.2 אחוזים מהאוכלוסייה כי הם חולים בסרטן, לעומת 0.7 אחוזים בשנת 2016 )אלשייך, רזק-מרג'ייה וחטיב, 2016(.

24 מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל 24 תרשים 13 א )המשך(. אחוז התחלואה בסוכרת, 2015 לפי מגזר וקבוצת גיל גברים ערבים 26.9% 27.8% 23.5% 17.4% 12.4% 0.1% 1.0% 6.6% 2.3% 7.8% מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: משרד הבריאות, סקר הבריאות הלאומי, תרשים 13 ב. התחלואה בסוכרת לפי חלוקה גיאוגרפית מקור: משרד הבריאות, מצב הסוכרת בישראל לשנת 2013

25 25 לארשיב תיברעה הייסולכואה תואירב יתר לחץ דם גם אחוז המדווחים על יתר לחץ דם בקרב האוכלוסייה הערבית גבוה מזה שבאוכלוסייה היהודית, כמעט בכל קבוצת גיל )תרשים 14(. תרשים 14. דיווח על יתר לחץ דם, 2015 לפי מגזר וקבוצת גיל ערבים 52% 39% 34% 43% 23% 7% 5% 12% 8% 17% מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: משרד הבריאות, סקר הבריאות הלאומי, בסקר בריאות האוכלוסייה הערבית נמצא כי לחץ דם גבוה הוא המחלה הכרונית השנייה בשכיחותה: אחוז התחלואה בה עומד על כ- 6 אחוזים מכלל האוכלוסייה, ועל כ- 11 אחוזים מבני 21 ומעלה )אלשייך, רזק-מרג'ייה וחטיב, 2016(. פעילות גופנית חלקם של המדווחים שאינם מבצעים פעילות גופנית כלל גבוה בקרב הערבים בצורה ניכרת מחלקם בקרב ואחרים: 70 אחוזים לעומת 48 אחוזים, בהתאמה )משרד הבריאות, 2014(. בסקר בריאות האוכלוסייה הערבית נמצא כי פחות משליש מאוכלוסיית גילאי 18 ומעלה מבצעים פעילות גופנית מסודרת: כ- 28 אחוזים מכלל האוכלוסייה, 32 אחוזים מהגברים ו- 22 אחוזים מהנשים )אלשייך, רזק-מרג'ייה וחטיב, 2016(. 5. נגישות שירותי הבריאות וזמינות השימוש בהם נוכח בריאותה הירודה של האוכלוסייה הערבית בהשוואה לאוכלוסייה היהודית ולממוצע במדינות המפותחות יש חשיבות מיוחדת לשימוש שהאוכלוסייה הערבית עושה בשירותי בריאות. השימוש בשירותים אלו מותנה בזמינותם הפיזית, בנגישות שלהם וביכולת לנצל אותם, וכן בנטייה לנצל אותם.

26 מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל 26 זמינות שירותי הבריאות במחוזות שבהם אחוז הערבים באוכלוסייה גבוה יחסית לממוצע הארצי הצפון, חיפה וירושלים בולט חוסר יחסי ברופאים, במיוחד בצפון, ובמחוזות ירושלים והדרום בולט 12 חוסר יחסי בכוח סיעודי )תרשים 15 א(. אשר לציוד רפואי, גם כאן ניכרת נחיתות במצבו היחסי של צפון הארץ, שבו ריכוז האוכלוסייה הערבית גבוה )תרשים 15 ב(. תרשים 15 א. מדד גודל האוכלוסייה ומספר הרופאים והאחיות לאלף נפש לפי מחוזות, ממוצע ארצי= אוכלוסייה כללית אוכלוסייה ערבית רופאים אחיות ירושלים צפון חיפה מרכז תל אביב דרום מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב ממוצע ארצי נתונים: הלמ"ס, שנתון סטטיסטי לישראל )2016(; משרד הבריאות, אי שוויון בבריאות והתמודדות עמו )2014( 12 המספרים אינם מתוקננים להרכב הגילים של האוכלוסייה. נוכח גילה הצעיר של האוכלוסייה הערבית בהשוואה לאוכלוסייה היהודית, ההיצע היחסי של שירותי בריאות לאוכלוסייה הערבית טוב יותר מכפי שהוא מתבטא בנתונים )צ'רניחובסקי, 2011(.

27 27 לארשיב תיברעה הייסולכואה תואירב תרשים 15 ב. מדדי גודל האוכלוסייה וציוד רפואי לאלף נפש לפי מחוזות, ממוצע ארצי= 1 אוכלוסייה כללית אוכלוסייה ערבית מיטות אשפוז כללי מיטות אשפוז ילדים עמדות רפואה דחופה עמדות ניתוח ירושלים צפון חיפה מרכז תל אביב דרום ממוצע ארצי מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: הלמ"ס, שנתון סטטיסטי לישראל )2016(; משרד הבריאות, אי שוויון בבריאות והתמודדות עמו )2014( ההיצע הנמוך יחסית של שירותי אשפוז לאוכלוסייה הערבית מתבטא גם בזמינות נמוכה של מרכזים רפואיים )לוח 7(. המרחק הממוצע לבית החולים הקרוב ביותר הוא כ- 22 ק"מ מיישובים ערביים, לעומת כ- 14 ק"מ ביישובים יהודיים. הפערים בזמינות האשפוז לאוכלוסיות השונות גבוהים יחסית כאשר מדובר במרחקים ממוצעים ממרכזים רפואיים ארציים. מצב הדברים טוב יותר כאשר מדובר במרכזים הרפואיים רמב"ם וסורוקה, אשר 13 קרובים יחסית לריכוזי אוכלוסייה ערבית. 13 בסקר בריאות האוכלוסייה הערבית כ- 36 אחוזים מבני 18 ומעלה דיווחו כי בית החולים הקרוב אליהם ביותר נמצא במרחק ק"מ ממקום מגוריהם, וכ- 2 אחוזים דיווחו כי הוא נמצא במרחק של יותר מ- 40 ק"מ. לכ- 11 אחוזים אין תחבורה ציבורית לבית החולים הקרוב. כ- 10 אחוזים העריכו את הגישה שלהם לבית החולים הקרוב כקשה, וכ- 33 אחוזים העריכו אותה כבינונית )אלשייך, רזק- מרג'ייה וחטיב, 2016(.

28 מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל 28 יצוין שיש מתאם חיובי בין זמינות המרכזים הרפואיים לזמינות הרפואה המקצועית בכלל, והרופאים המומחים בפרט. המרחקים מבית החולים מייצגים אפוא במידה רבה את זמינות הרפואה המקצועית, שלגביה לא נאספו נתונים )צ'רניחובסקי, 2011(. לוח 7. המרחק הממוצע ממרכזים רפואיים )בקילומטרים( לפי מגזר ממוצע המרחק מבית החולים הקרוב ביותר ממרכז רפואי ארצי איכילוב ממרכז רפואי ארצי בילינסון ממרכז רפואי ארצי הדסה עין כרם ממרכז רפואי ארצי הדסה הר הצופים ממרכז רפואי ארצי תל השומר ממרכז רפואי אזורי )צפון רמב"ם; דרום סורוקה; מרכז איכילוב, בילינסון או שיבא( ערבים מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: חישוב עצמי באמצעות GIS הדיווח העצמי על זמינותם של שירותי הרפואה הדחופה מגלה שביעות רצון דומה בשתי הקבוצות )לוח 8(. שביעות הרצון בקרב האוכלוסייה הערבית נמוכה מעט משביעות הרצון בקרב האוכלוסייה היהודית: 72 אחוזים לעומת 78 אחוזים, בהתאמה, מגדירים עצמם "מרוצים". בהמשך לכך, גם במדד שביעות הרצון ממיקומן של מרפאות רופאי משפחה אין הבדל מהותי בין שתי האוכלוסיות, ושביעות הרצון ממיקומן של מרפאות רופאים מקצועיים אף גבוהה יותר באוכלוסייה הערבית ככלל מאשר באוכלוסייה היהודית. מסקר בריאות האוכלוסייה הערבית עולה כי כ- 83 אחוזים מבני 18 ומעלה הסכימו כי השירותים שקופת החולים נותנת תואמים את צורכיהם. כ- 78 אחוזים הסכימו כי איכות השירותים שקופת החולים נותנת היא גבוהה; כ- 16 אחוזים טענו כי קופת החולים אינה מספקת להם את כל השירותים החיוניים, וכ- 58 אחוזים דיווחו על קשיים בקבלת הפניה לבית חולים בעת הצורך )אלשייך, רזק-מרג'ייה וחטיב, 2016(. לוח 8. הערכה סובייקטיבית של זמינות שירותי הבריאות, 2015 לפי מגזר )1( מרוצה מזמינות שירותי הרפואה הדחופה כן, במידה רבה או מסוימת לא כל כך או בכלל לא )2( מרוצה ממיקום מרפאה רופא משפחה מרוצה או מרוצה מאוד לא כל כך מרוצה או בכלל לא )3( מרוצה ממיקום מרפאה רופא מקצועי מרוצה או מרוצה מאוד לא כל כך מרוצה מוסלמים נוצרים דרוזים 64% 36% 87% 13% 88% 12% 78% 22% 88% 12% 78% 22% 72% 29% 88% 12% 81% 19% 78% 22% 91% 9% 78% 22% מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: הלמ"ס, הסקר החברתי ) 2016 א(

29 29 לארשיב תיברעה הייסולכואה תואירב גישה לשירותי בריאות הגישה לשירותי הבריאות נוגעת ליכולת, הסובייקטיבית לעיתים, להגיע לשירות קיים ולנצלו בצורה מיטבית. האוכלוסייה הערבית בכלל, והמוסלמית במיוחד, מתקשה למצות את זכויותיה הרפואיות במערכת )לוח 9, שורה 1( ואף מתקשה לקבל טיפול בשל קשיי שפה )לוח 9, שורה 2(. עם זאת, קשה להצביע על הבדלים משמעותיים בזמני ההמתנה לרופא מקצועי, משעה שהתור אליו נקבע )לוח 9, שורה 3(. לוח 9. הערכה סובייקטיבית של נגישות שירותי הבריאות, 2015 לפי מגזר מוסלמים נוצרים דרוזים 29% 58% 13% 13% 64% 12% 10% 6% 8% 27% 54% 19% 11% 50% 20% 24% 3% 3% )1( מתקשה למצוא מידע על זכויות במערכת הבריאות 39% 20% כן 48% 54% לא 13% 26% לא מחפש )2( מתקשה לקבל שירותי בריאות בגלל בעיות שפה 19% 9% )3( זמן ההמתנה לרופא מקצועי מזמן קביעת התור 54% 47% עד שבועיים 24% 24% בין שבועיים לחודש 15% 20% בין חודש לשלושה חודשים 5% 4% יותר משלושה חודשים 2% 4% לא רלוונטי/במעקב מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: הלמ"ס, הסקר החברתי ) 2016 א( כצפוי בהתחשב במצבה הכלכלי, האוכלוסייה הערבית תלויה במימון ציבורי לצורך אשפוז במידה רבה יותר מאשר האוכלוסייה היהודית )לוח 10(. תלות זו, העשויה גם לנבוע מסדר עדיפויות שונה בהקצאת ההוצאות של משקי הבית, מוצאת ביטוי גם בחלקם הרב יותר של המוותרים על טיפול רפואי בשל קשיים כלכליים, בהשוואה לאוכלוסייה היהודית )לוח 11(. מסקר בריאות האוכלוסייה הערבית עולה כי כשליש מהמטופלים לא רכשו תרופות מסיבות כלכליות. לפי דיווחיהם של משתתפי הסקר העלות החודשית הממוצעת של תרופות היא 218 שקלים )אלשייך, רזק-מרג'ייה וחטיב, 2016(. ועדיין, למרות מצב הדברים כפי שתוארו, תפיסת השוויוניות במערכת גבוהה יותר באוכלוסייה הערבית מאשר באוכלוסייה היהודית )לוח 12(.

30 מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל 30 לוח 10. תשלום עבור אשפוז בשנה האחרונה, 2015 לפי מגזר מימון קופת חולים מוסלמים נוצרים דרוזים 91% 9% מימון פרטי/אחר 100% 0% 98% 2% 92% 11%* לוח 11. ויתור על טיפול רפואי בשל קשיים כלכליים, 2015 לפי מגזר ויתרו על טיפול רפואי מוסלמים נוצרים דרוזים 23% 24% ויתרו על תרופות במרשם רופא 18% 11% 30% 30% 8% 5% לוח 12. הערכה עצמית של השוויוניות במערכת שירותי הבריאות, 2015 לפי מגזר שוויונית במידה רבה שוויונית במידה מסוימת לא שוויונית כל כך בכלל לא שוויונית 28% מוסלמים 38% נוצרים 38% דרוזים 47% 32% 15% 6% 35% 20% 8% 38% 18% 6% 32% 24% 16% * האוכלוסייה היהודית מסתכמת ליותר מ- 100 אחוזים בשל מימון אשפוזים שונים באמצעות מקורות שונים. מקור )לכל הלוחות(: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים )לכל הלוחות(: הלמ ס, הסקר החברתי ) 2016 א( עם זאת, כאשר מביאים בחשבון את השפעתם של משתנים חברתיים-דמוגרפיים הכנסה והשכלה הדרוזים הם היחידים שמדווחים כי הם נזקקים פחות לטיפול רפואי, לרבות תרופות מרשם. כלומר תחושת הצורך בטיפול ורמת הבריאות הממוצעת הנמוכה יותר אינן באות לידי ביטוי בדיווח על הזדקקות לטיפול רפואי )לוח 13(. מצב הדברים מוצא ביטוי גם בקשר בין רמות ההשכלה וההכנסה ל"נכונות" לוותר על טיפול. כלומר כשמביאים בחשבון תנאים אחרים, לרבות הכנסה והשכלה, אחוז המדווחים כי נאלצו לוותר על טיפול רפואי, לרבות טיפול תרופתי, גבוה יותר בקרב ערבים מוסלמים ונוצרים כאחד מאשר בקרב. גם אם למודעות ולנטייה להתנהגות מצ'ואיסטית יש חלק בעניין, הרי התחושה כי אין צורך בטיפול והנכונות לוותר עליו עלולות לבטא גם את הזמינות הנמוכה יותר והנגישות הפחותה של שירותי בריאות למגזר הערבי.

31 31 לארשיב תיברעה הייסולכואה תואירב לוח 13. ההשפעה של משתנים דמוגרפיים וחברתיים-כלכליים על תחושת צורך בשירותי בריאות ועל ויתור עליהם בשל קשיים כלכליים משתנה מסביר גיל מגדר )אישה ביחס לגבר( שנות לימוד הכנסה מוסלמי )ביחס ליהודי( נוצרי )ביחס ליהודי( דרוזי )ביחס ליהודי( נזקקו לטיפול בשנה האחרונה חיובית חיובית חיובית שלילית )-( )-( שלילית )-( = ההשפעה אינה מובהקת סטטיסטית. נאלצו לוותר על טיפול בשל קשיים כלכליים )-( )-( שלילית שלילית חיובית חיובית נזקקו לתרופות מרשם בשנה האחרונה חיובית חיובית חיובית )-( שלילית )-( )-( * לפירוט תוצאות הרגרסיות המלאות ראו לוח נ' 1 בנספחים. שלילית מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: הלמ ס, הסקר החברתי ) 2016 א( נאלצו לוותר על תרופות בשל קשיים כלכליים )-( )-( שלילית שלילית חיובית חיובית )-( שימוש בשירותי בריאות אחוז ה והערבים המדווחים על ביקור אצל רופא משפחה בשנה האחרונה דומה: כ- 83 אחוזים )פרט לדרוזים, שבקרבם עומד הנתון על כ- 73 אחוזים )לוח 14, שורה 1(. גם חלקם של המדווחים על השימוש בחדרי מיון בשתי האוכלוסיות דומה כרבע מאוכלוסיית הסקר )לוח 14, שורה 2(. היינו, למרות הזמינות הנמוכה יחסית של שירותי אשפוז לאוכלוסייה הערבית, כפי שצוין לעיל, הערבים מנצלים אותם במידה דומה ל, אם כי ייתכן ששיעורי השימוש הללו נמוכים כשמביאים בחשבון את מצבם הרפואי הירוד. ייתכן גם כי יש בכך כדי להעיד על שימוש מועט ברפואה מונעת, כפי שיודגם בהמשך. עם זאת, אחוז המדווחים על ביקור אצל רופא מקצועי גבוה באופן ניכר בקרב מאשר בקרב ערבים )לוח 14, שורה 2(: כ- 57 אחוזים מה מדווחים על ביקור אצל רופא מקצועי לעומת כ- 30 אחוזים מהערבים המוסלמים והדרוזים ו- 42 אחוזים מהערבים הנוצרים.

32 מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל 32 לוח 14. שימוש כללי בשירותי בריאות, 2015 אחוז המדווחים, לפי מגזר מוסלמים נוצרים דרוזים 73% 84% 82% ביקרו אצל רופא משפחה בשנה האחרונה 84% 30% 42% 31% ביקרו אצל רופא מקצועי בשנה האחרונה 57% 27% 25% 26% ביקרו בחדר מיון בשנה האחרונה 25% מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: הלמ ס, הסקר החברתי ) 2016 א( סקר בריאות האוכלוסייה הערבית )אלשייך, רזק-מרג'ייה וחטיב, 2016( מעלה את הנתונים שלהלן: מרבית האוכלוסייה אינה מקיימת בדיקות תקופתיות, ואלו שעוברים אותן מופנים אליהן בעיקר על ידי רופא המשפחה. כ- 66 אחוזים השתמשו בשירותי בריאות בשנה הקודמת לסקר; מתוכם כ- 50 אחוזים קיבלו שירות במסגרת מעקב שגרתי, כ- 24 אחוזים בשל מחלה כרונית, וכ- 17 אחוזים בשל בעיה רפואית חמורה. כ- 69 אחוזים ממשתתפי הסקר ביקרו אצל רופא משפחה לפחות פעם אחת בשנה שקדמה לסקר. כ- 7 אחוזים אושפזו בבית חולים בשנה שקדמה לסקר, וכ- 11 אחוזים השתמשו בשירותי חירום בשנה שקדמה לסקר. מחקר קודם מצא כי ערבים משתמשים בשירותי בריאות בצורה יעילה פחות, כלומר מבקרים פחות אצל רופאים מומחים, אך מבקרים יותר אצל רופא משפחה ומתאשפזים יותר. מכאן שהם משתמשים בשירותי בריאות רק כשמצב בריאותם מחריף. דפוס זה מאפיין לרוב קבוצות בעלות הכנסה נמוכה, וייתכן שהוא מושפע גם ממאפיינים תרבותיים.)Baron-Eppel, Garty and Green, 2007( נתונים משנת 2009 )הנתונים האחרונים הזמינים, אף שאינם עדכניים(, מורים כי הממוצע הנמוך של סך הביקורים אצל רופא )משפחה ומקצועי( באוכלוסייה הערבית מושפע בעיקר משיעור ביקורים נמוך יותר של הצעירים, בני 24 5 )לוח 15(. עוד עולה מן הנתונים כי האוכלוסייה הערבית משתמשת בשירותי אשפוז יותר מאשר האוכלוסייה היהודית )לוח 16(. לוח 15. ממוצע ביקורים אצל רופאים במשך שנה, 2009 לפי מגזר וקבוצת גיל סך הכל ואחרים ערבים 7.3 מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: הלמ ס, סקר הבריאות ) 2013 א(

33 33 לארשיב תיברעה הייסולכואה תואירב לוח 16. שיעור המאושפזים ב- 12 החודשים האחרונים, 2009 לאלף תושבים, לפי מגזר וקבוצת גיל סך הכל 58 ואחרים ערבים 37 מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: הלמ ס, סקר הבריאות ) 2013 א( שיעור הנשים העוברות בדיקות ממוגרפיה בקרב יהודיות גבוה בצורה ניכרת משיעורן בקרב ערביות )לוח 17(. הפער המדאיג ביותר הוא בקבוצת הגיל 74 50, שבה מומלץ לכל אישה לבצע בדיקה לפחות אחת לשנתיים, שכן אבחון מוקדם בגילים אלו מסייע להפחית בכ- 30 אחוזים את הסיכוי לתמותה. 14 נתון זה יכול לשפוך אור על אחת הסיבות לתוחלת החיים הנמוכה באופן יחסי של נשים ערביות בהשוואה לנשים יהודיות. לוח 17. שיעור הנשים שעברו בדיקת ממוגרפיה בשנתיים האחרונות, 2009 לאלף תושבות, לפי מגזר וקבוצת גיל יהודיות סך הכל *)154( ערביות 156 * סוגריים מציינים מספר תצפיות נמוך. מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: הלמ ס, סקר הבריאות ) 2013 א( אחוז המדווחים על שימוש בשירותי בריאות פרטיים באוכלוסייה היהודית כפול כמעט מאשר באוכלוסייה הערבית: כ- 22 אחוזים לעומת כ- 11 אחוזים, בהתאמה )לוח 18, שורה 1(. הסיבה העיקרית לשימוש בשירותי בריאות פרטיים בקרב האוכלוסייה היהודית היא האפשרות לבחירת רופא, ובקרב האוכלוסייה הערבית אי יכולת לקבל את המענה המבוקש בשירות הציבורי )קופת חולים( )לוח 18, שורה 2(. מן הלוח עולה כי בקרב מוסלמים ודרוזים במיוחד ביקורים רבים יותר אצל רופאים מקצועיים נעשים במרפאות פרטיות, בהשוואה ל )לוח 18, שורה 3(. 14 האגודה למלחמה בסרטן, בדיקת ממוגרפיה.

34 מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל 34 לוח 18. אחוז המשתמשים בשירותי בריאות פרטיים, 2015 לפי מגזר )1( השתמשו בשירותי בריאות פרטיים בשנה האחרונה מוסלמים נוצרים דרוזים 12% 37% 11% 5% 47% 56% 24% 18% 2% 10% 12% 22% )2( הסיבה העיקרית לפנייה לשירותי בריאות פרטיים, אם פנה בחירת הרופא הקדמת התור שירות אדיב שירות שלא ניתן בקופת חולים 24%* 24%* 16%* 36%* 33% 23% 7% 37% 43% 22% 4% )3( מקום הביקור האחרון אצל רופא מקצועי קופת חולים פרטי בית חולים אחר 84% 8% 8% 1% 73% 20% 7% 0% 30% 78% 12% 9% 1% * 26 משיבים לשאלה זו. מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: הלמ ס, הסקר החברתי ) 2016 א( ההוצאה של משפחות ערביות על צריכה פרטית של שירותי בריאות גבוהה בצורה ניכרת מזו של משפחות יהודיות: קרוב ל- 190 שקלים לחודש לנפש, לעומת כ- 136 שקלים לחודש )בהתאמה(. הפער ניכר גם במונחי הנטל הכלכלי סכום ההוצאה כאחוז מההכנסה הכספית החודשית הפנויה: כ- 15 אחוזים באוכלוסייה הערבית לעומת כ אחוזים באוכלוסייה היהודית )לוח 19(. סעיפי ההוצאה שבהם יש הבדלים משמעותיים בין שתי קבוצות האוכלוסייה קשורים לביטוח. אף שהשימוש בביטוח עשוי לבטא רצון לכסות על פערים בזמינות שירותי בריאות ציבוריים, הוא יכול להצביע גם על מודעות לא מספקת של האוכלוסייה הערבית למשמעות הביטוח וליכולת לנצל אותו. כלומר ייתכן שמודעות נמוכה של האוכלוסייה הערבית לזכויות רפואיות גוררת מצבים של כפל ביטוחים תשלום על ביטוח פרטי למצב רפואי מסוים שכבר מכוסה באמצעות הביטוח הממלכתי. 15 סביר להניח שהפערים מוטים כלפי מעלה נוכח הדגימה החסרה של יישובים קטנים, משום שביישובים ערביים קטנים, בעיקר של בדואים, ההוצאה הנמדדת נמוכה יותר, ואילו ביישובים יהודיים קטנים ההוצאה הנמדדת גבוהה יותר.

35 35 לארשיב תיברעה הייסולכואה תואירב לוח 19. ההוצאה הפרטית החודשית לנפש על שירותי בריאות, 2014 לפי מגזר, בשקלים סעיף הוצאה פרטית השתתפות עצמית ביטוח משלים ביטוח מסחרי הוצאות מהכיס סה כ אחוז מההכנסה הכספית הפנויה מקור: צ'רניחובסקי, בשאראת, בוורס, בריל ושרוני, מרכז טאוב נתונים: הלמ ס, הסקר החברתי ) 2016 א( ערבים % % סיכום בריאותה הירודה של האוכלוסייה הערבית בישראל קשורה באופן מובהק למצבה החברתי-כלכלי הנמוך ביחס לאוכלוסייה היהודית. ככלל, אתגרי הבריאות של האוכלוסייה הערבית, בפרט אלה הנוגעים להתנהגות בריאה ולזמינות שירותי בריאות, אינם שונים מאלה של האוכלוסייה היהודית בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של החברה והמדינה. מכאן שקידום חברתי-כלכלי של אוכלוסיות חלשות והשלכותיו על צמצום פערים, על כל המשתמע מכך מבחינת התנהגות בריאה ונגישות של שירותי בריאות, יסייע גם לצמצום פערי הבריאות הממוצעים בין שתי האוכלוסיות. משימה ארוכת טווח זו דורשת פעולה אינטנסיבית מקדימה של המדינה להגדלת הנגישות הפיזית של שירותי בריאות, בעיקר רפואת מומחים, בפריפריה הגיאוגרפית, באמצעות מנגנוני הקצאה )של קפיטציה והשקעות( ותמריצים )שכר מומחים(. השקעות אלו צריכות להתבטא בחלקן בקידום רפואה מרחוק כדי לשפר את הנגישות של שירותי מומחים לאוכלוסיות בפריפריה, וכך לפצות על הנחיתות החברתית-כלכלית של האוכלוסיות באזורים אלו. מדיניות כזו בדומה להשפעתו של חוק ביטוח בריאות ממלכתי וכהשלמה לו תועיל בעיקר לאוכלוסייה הערבית באשר היא מרוכזת באזורי הפריפריה, בעיקר הצפונית. זאת ועוד, אין להתעלם מהיבטים תרבותיים ומצרכים מיוחדים של האוכלוסייה הערבית על כל מרכיביה. היינו, יש להתמקד בטיפול עכשווי בגורמי הסיכון והתמותה המאפיינים אוכלוסייה זו: מומים מולדים, תאונות ועישון, ולא פחות מאלו השמנה וסוכרת. ישראל מבורכת בטכנולוגיות גנטיות אשר יכולות לאבחן ולאתר מומים פוטנציאליים עוד טרם היריון וטרם לידה. לפיכך יש להקדיש מאמץ רב יותר בשיתוף מנהיגים ואנשי דת כדי לחולל באוכלוסייה הערבית שינויים תרבותיים והתנהגותיים שיובילו לצמצום תמותת תינוקות בשל מומים מולדים. גם המלחמה בתאונות הדרכים הרבות ובעישון הרב יחסית בקרב האוכלוסייה הערבית מחייבת השקעה ממוקדת בקידום שינויים התנהגותיים.

תוחלת חיים בלידה מהות האינדיקטור בסיס הנתונים ניתוח המגמות שיטת איסוף וחישוב שנות ההתייחסות: עקב מגבלות הנתונים והשלכותיהן

תוחלת חיים בלידה מהות האינדיקטור בסיס הנתונים ניתוח המגמות שיטת איסוף וחישוב שנות ההתייחסות: עקב מגבלות הנתונים והשלכותיהן תוחלת חיים ב תוחלת חיים בלידה מהות האינדיקטור תוחלת חיים בלידה 26 מוגדרת כמספר הממוצע של שנות חיים הצפוי לאדם בעת לידתו, והיא מהווה מדד לבחינת בריאות האוכלוסייה. תוחלת חיים היא אינדיקטור עקיף מקובל לבחינת

More information

מיהו המורה הנושר? מאפיינים דמוגרפיים,תעסוקתיים ומוסדיים של הנשירה מהוראה

מיהו המורה הנושר? מאפיינים דמוגרפיים,תעסוקתיים ומוסדיים של הנשירה מהוראה כנס חינוך משנה מציאות מכון מופ"ת המכללה ע"ש דוד ילין מיהו המורה הנושר? מאפיינים דמוגרפיים,תעסוקתיים ומוסדיים של הנשירה מהוראה ד"ר רינת ארביב-אלישיב ד"ר ורדה צימרמן 1 מבוא נשירת מורים היא תופעה חברתית המתרחבת

More information

בעלות רכב לפי עשירוני הכנסה

בעלות רכב לפי עשירוני הכנסה על רכ בעלות רכב לפי עשירוני הכנסה מהות האינדיקטור שיעור הבעלות על רכב לפי עשירוני הכנסה 22 הוא אינדיקטור נוסף לבחינת אי שוויון חברתי תוך דורי. ככל שהפער בבעלות על מכונית בין עשירוני הכנסה קטן יותר, כך

More information

תוצאות סקר שימוש בטלפון

תוצאות סקר שימוש בטלפון מכון שריד שירותי מחקר והדרכה בע"מ Sarid Institute for Research and Consultation LTD תוצאות סקר שימוש בטלפון חכם בקרב ילדים מבוסס על פאנל "סמול טוק" פאנל ילדים ינואר 2015 מכון שריד מתמחה במתן פתרונות יישומיים

More information

מבוא: (http://www.health.gov.il/subjects/vaccines/pages/winter_flu.aspx) ומבוגרים מעל שיטות

מבוא: (http://www.health.gov.il/subjects/vaccines/pages/winter_flu.aspx) ומבוגרים מעל שיטות פערי בריאות: חיסוני שפעת עיבוד וניתוח נתונים וכתיבת הדו"ח: גב' אנג'לה שטרית, ד"ר ברוך ולן, ד"ר עמית הופרט מבוא: מחלת השפעת העונתית הינה גורם מכביד על בריאות הציבור בעולם הגורמת תחלואה למיליונים מדי שנה

More information

התהליכים הדמוגרפיים בארץ ( ) עדכון נייר העמדה יעקב פייטלסון אב תשע"ג אוגוסט 2013

התהליכים הדמוגרפיים בארץ ( ) עדכון נייר העמדה יעקב פייטלסון אב תשעג אוגוסט 2013 שן התהליכים הדמוגרפיים בארץ (1800-2013) ישראל 1 עדכון נייר העמדה יעקב פייטלסון אב תשע"ג אוגוסט 2013 המכוןלאסטרטגיהציוניתהואגוף עצמאיהפועללמעןשמירתצביונההיהודיוהדמוקרטישלמדינתישראלעל פיעקרונותמגילתהעצמאות.

More information

עוני ואי שוויון בישראל: מגמות ופירוקים

עוני ואי שוויון בישראל: מגמות ופירוקים 239 םיקוריפו תומגמ :לארשיב ןויווש יאו ינוע עוני ואי שוויון בישראל: מגמות ופירוקים תקציר חיים בלייך* מחקר זה בוחן את המגמות באי השוויון ושיעורי העוני בשנים 2014 2002. עיקר הניתוחים נוגעים לאוכלוסיית גילאי

More information

עוני ואי שוויון בישראל: התפתחויות לאורך זמן ובהשוואה ל- OECD

עוני ואי שוויון בישראל: התפתחויות לאורך זמן ובהשוואה ל- OECD עוני ואי שוויון בישראל: התפתחויות לאורך זמן ובהשוואה ל- OECD דן בן-דוד וחיים בלייך תקציר פרק זה עוסק בשינויים בשיעורי העוני ואי השוויון בהכנסה בישראל במהלך העשורים האחרונים ובהשוואתם למדינות אחרות. בניגוד

More information

פרק - 2 דמוגרפיה הגדרות

פרק - 2 דמוגרפיה הגדרות פרק - 2 דמוגרפיה הגדרות אוכלוסייה (קבועה) - כוללת תושבים קבועים בעלי אזרחות ישראלית ותושבי קבע ללא אזרחות ישראלית (לרבות אלה הנעדרים מישראל פחות משנה בעת האומדן) ועולים בכוח. אומדני האוכלוסייה- מבוססים

More information

משרד הבריאות האגף לכלכלה וביטוח בריאות אי-שוויון בבריאות וההתמודדות עמו

משרד הבריאות האגף לכלכלה וביטוח בריאות אי-שוויון בבריאות וההתמודדות עמו משרד הבריאות האגף לכלכלה וביטוח בריאות אי-שוויון בבריאות וההתמודדות עמו 2010 ירושלים, נובמבר א'' כסלו תשע 2010 1 כתיבה ועריכה: אמה אברבוך, ניר קידר, טוביה חורב האגף לכלכלה וביטוח בריאות משרד הבריאות רח'

More information

ANNEXURE "E1-1" FORM OF IRREVOCABLE STANDBY LETTER OF CREDIT PERFORMANCE OF CONTRACT (WHERE PRICES ARE NOT LINKED TO AN ESCALATION FORMULA)

ANNEXURE E1-1 FORM OF IRREVOCABLE STANDBY LETTER OF CREDIT PERFORMANCE OF CONTRACT (WHERE PRICES ARE NOT LINKED TO AN ESCALATION FORMULA) ANNEXURE "E1-1" FORM OF IRREVOCABLE STANDBY LETTER OF CREDIT PERFORMANCE OF CONTRACT (WHERE PRICES ARE NOT LINKED TO AN ESCALATION FORMULA) Dear Sirs, Re: Standby Letter of Credit No: Please advise the

More information

אוכלוסייה גודל האוכלוסייה אופי הזהות הדתית פריסה גיאוגרפית גידול האוכלוסייה גיל האוכלוסייה מטרופולין ירושלים

אוכלוסייה גודל האוכלוסייה אופי הזהות הדתית פריסה גיאוגרפית גידול האוכלוסייה גיל האוכלוסייה מטרופולין ירושלים אוכלוסייה גודל האוכלוסייה אופי הזהות הדתית פריסה גיאוגרפית גידול האוכלוסייה גיל האוכלוסייה מטרופולין ירושלים 13 אוכלוסייה אוכלוסייה בירושלים, בתל אביב ובחיפה, 2015 חיפה תל אביב ירושלים אופי הזהות של האוכלוסייה

More information

A R E Y O U R E A L L Y A W A K E?

A R E Y O U R E A L L Y A W A K E? A R E Y O U R E A L L Y A W A K E? ב ר ו ך א ת ה י י א לה ינ ו מ ל ך ה עו ל ם, ה מ ע ב יר ש נ ה מ ע ינ י ות נ ומ ה מ ע פ ע פ י Blessed are You, Hashem our God, King of the Universe, who removes sleep from

More information

תמונת מצב המדינה תרשימים בנושאי חברה וכלכלה בישראל

תמונת מצב המדינה תרשימים בנושאי חברה וכלכלה בישראל 2017 תמונת מצב המדינה תרשימים בנושאי חברה וכלכלה בישראל עורך: אבי וייס מאקרו-כלכלה רווחה בריאות חינוך חרדים במערכת ההשכלה הגבוהה שוק העבודה להבין את פער השכר המגדרי תמונת מצב המדינה תרשימים בנושאי חברה

More information

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 102 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 5

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 102 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 5 FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO. 652082/2014 NYSCEF DOC. NO. 102 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 5 McLaughlin, Terence K. From: Sent: To: Cc: Subject: Follow Up Flag: Flag Status:

More information

Patents Basics. Yehuda Binder. (For copies contact:

Patents Basics. Yehuda Binder. (For copies contact: Patents Basics Yehuda Binder (For copies contact: elissa@openu.ac.il) 1 Intellectual Property Value 2 Intellectual Property Rights Trademarks Copyrights Trade Secrets Patents 3 Trademarks Identify a source

More information

Genetic Tests for Partners of CF patients

Genetic Tests for Partners of CF patients Disclaimer: this presentation is not a genetic/medical counseling The Annual Israeli CF Society Meeting Oct 2013 Genetic Tests for Partners of CF patients Ori Inbar, PhD A father to a 8 year old boy with

More information

לחקר המדיניות החברתית בישראל ניירות סדרת MATERIAL HARDSHIP IN ISRAEL. Haya Stier and Alisa Lewin. Policy Paper No * * *

לחקר המדיניות החברתית בישראל ניירות סדרת MATERIAL HARDSHIP IN ISRAEL. Haya Stier and Alisa Lewin. Policy Paper No * * * מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל מדיניות ניירות סדרת מצוקות חומריות בישראל חיה שטייר ועליזה לוין נייר מדיניות מס' 1023.23 MATERIAL HARDSHIP IN ISRAEL Haya Stier and Alisa Lewin Policy Paper No. 2013.13

More information

מדדי מרכז הגדרה: מדדים סטטיסטיים המשקפים את הנטייה המרכזית של ההתפלגות מדדי מרכז מרכז ההתפלגות

מדדי מרכז הגדרה: מדדים סטטיסטיים המשקפים את הנטייה המרכזית של ההתפלגות מדדי מרכז מרכז ההתפלגות שיעור מדדי מרכז מדדי מרכז הגדרה: מדדים סטטיסטיים המשקפים את הנטייה המרכזית של ההתפלגות מדדי מרכז מרכז ההתפלגות modeשכיח medianחציון meanממוצע שכיח MODE הגדרה: הנתון בעל השכיחות הגבוהה ביותר תכונות השכיח

More information

החברה הערבית בישראל אוגדן מידע

החברה הערבית בישראל אוגדן מידע החברה הערבית בישראל אוגדן מידע المجتمع العربي في إسرائيل دوسية معلومات מהדורה ראשונה: מאי 2009 نشرة أولى: أيار ٢٠٠٩ החברה הערבית בישראל אוגדן מידע מאי 2009 יוזמות קרן אברהם, 2009 ניתן לצטט ולהעתיק מן הפרסום

More information

אי-שוויון בבריאות בין ערבים ליהודים בישראל

אי-שוויון בבריאות בין ערבים ליהודים בישראל אי-שוויון בבריאות בין ערבים ליהודים בישראל נביל חטאב, שלומית קאגיה רוב אנשי מדעי החברה, העוסקים בחקר האי-שוויון בין ערבים ליהודים בישראל, מתייחסים בדרך כלל לחינוך ותעסוקה. מעט מאוד מחקרים הוקדשו לנושאים

More information

חטיבת המינרלים החיוניים תתמקד בשוקי האגרו וחטיבת הפתרונות המיוחדים תשמש כחטיבה התעשייתית; כיל דשנים מיוחדים תשולב בחטיבת המינרלים החיוניים;

חטיבת המינרלים החיוניים תתמקד בשוקי האגרו וחטיבת הפתרונות המיוחדים תשמש כחטיבה התעשייתית; כיל דשנים מיוחדים תשולב בחטיבת המינרלים החיוניים; 12 באפריל 2017 כיל מעדכנת את המבנה הארגוני של החברה חטיבת המינרלים החיוניים תתמקד בשוקי האגרו וחטיבת הפתרונות המיוחדים תשמש כחטיבה התעשייתית; כיל דשנים מיוחדים תשולב בחטיבת המינרלים החיוניים; הנהלת כיל

More information

Advisor Copy. Welcome the NCSYers to your session. Feel free to try a quick icebreaker to learn their names.

Advisor Copy. Welcome the NCSYers to your session. Feel free to try a quick icebreaker to learn their names. Advisor Copy Before we begin, I would like to highlight a few points: Goal: 1. It is VERY IMPORTANT for you as an educator to put your effort in and prepare this session well. If you don t prepare, it

More information

קצבת נכות כללית חייבת לעלות

קצבת נכות כללית חייבת לעלות קצבת נכות כללית חייבת לעלות ברברה סבירסקי, מנהלת מרכז אדוה* באמצע אוגוסט 2016, בישיבת ממשלה לילית, אושר תקציב המדינה לשנים 2018-2017. בין השאר, אושר, גידול בתקציב הביטחון, גידול בתקציב החינוך וגידול בתקציב

More information

חרדים בעולם התעסוקה ניתוח הסקר החברתי לשנת 2016 יעל כהן גלעד מלאך

חרדים בעולם התעסוקה ניתוח הסקר החברתי לשנת 2016 יעל כהן גלעד מלאך חרדים בעולם התעסוקה ניתוח הסקר החברתי לשנת 2016 יעל כהן גלעד מלאך המסמך מבוסס על נתוני הסקר החברתי לשנת 2016 של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מבוא הסקר החברתי הוא סקר שנתי שוטף שעורכת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

More information

ומדינות OECD ישראל הממצאים עיקרי

ומדינות OECD ישראל הממצאים עיקרי סקר בנק ישראל 74, אלול התשס"ב אוגוסט 61-7 2002, ISSN 0552-2761 הממשלה ושיעורי ההשתתפות בכוח העבודה של האוכלוסייה בגילי מדיניות בשנות התשעים ומדינות OECD ישראל העבודה העיקריים עדי ברנדר, אסנת פלד לוי וניצה

More information

קשישים בישראל שנתון סטטיסטי 2010

קשישים בישראל שנתון סטטיסטי 2010 קשישים בישראל שנתון סטטיסטי 2010 The Elderly in Israel: Statistical Abstract 2010 Editors: Jenny Brodsky, Yitschak Shnoor, Shmuel Be er עורכת לשון: ענת ברבריאן עיצוב גרפי-פנים: לסלי קליינמן ביצוע גרפי-פנים:

More information

CML כנס שנתי של מודעות ל- CML 4-6 לאוקטובר 2018, מלון רמדה, חדרה

CML כנס שנתי של מודעות ל- CML 4-6 לאוקטובר 2018, מלון רמדה, חדרה תפקידן של עמותות החולים במחקרים ואיסוף PRO סקר בינלאומי על הפסת טיפול ב- גיורא שרף מייסד ומנהל עמותת חולי CML מייסד ומנהל עמותת חלי"ל האור מייסד ומנהל עמותת הגג של כל עמותות ה- CML בעולם CML כנס שנתי של

More information

הפער בין ההכנסות להוצאות והחובות של משקי בית קיריל שרברמן

הפער בין ההכנסות להוצאות והחובות של משקי בית קיריל שרברמן הפער בין ההכנסות להוצאות והחובות של משקי בית קיריל שרברמן נייר מדיניות מס' 01.2018 ירושלים, ניסן תשע"ח, מרץ 2018 מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל מרכז טאוב נוסד ב- 1982 ביוזמתם של הרברט מ' סינגר,

More information

האולחתל ןוכיסה ןדמוא ךרואל תראממ הלחמב הי סולכואב םי חה תילארשיה

האולחתל ןוכיסה ןדמוא ךרואל תראממ הלחמב הי סולכואב םי חה תילארשיה אומדן הסיכון לתחלואה במחלה ממארת לאורך החיים באוכלוסייה הישראלית פברואר 211 עדכון נתוני תחלואה בישראל בשנת 28 הרישום הלאומי לסרטן המרכז הלאומי לבקרת מחלות משרד הבריאות שבט תשע"א, פברואר 211 אומדן הסיכון

More information

THINKING ABOUT REST THE ORIGIN OF SHABBOS

THINKING ABOUT REST THE ORIGIN OF SHABBOS Exploring SHABBOS SHABBOS REST AND RETURN Shabbos has a multitude of components which provide meaning and purpose to our lives. We will try to figure out the goal of Shabbos, how to connect to it, and

More information

דרכה של ישראל לשגשוג כלכלי וחברתי

דרכה של ישראל לשגשוג כלכלי וחברתי דרכה של ישראל לשגשוג כלכלי וחברתי איתמר יקיר יצחק פנחס ירדן מימון מיכאל שראל פורום קהלת לכלכלה אלול תשע ה - ספטמבר 2015 איתמר יקיר חוקר בוגר תואר ראשון בתכנית המשולבת פילוסופיה, כלכלה ומדע המדינה )פכ מ(,

More information

COUNSELLING FOR ADDLESCENCE

COUNSELLING FOR ADDLESCENCE Syllabus COUNSELLING FOR ADDLESCENCE - 34481 Last update 11-10-2015 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor) Responsible Department: education Academic year: 0 Semester: 2nd Semester Teaching

More information

רמת הפיתוח של מדינות העולם

רמת הפיתוח של מדינות העולם 1 רמת הפיתוח של מדינות העולם טיוטה ראשונה לפני אישור משרד החינוך לפני ייעוץ מדעי לפני עריכת לשון ועיצוב 2 פרק 2 רמת הפיתוח של מדינות העולם עד לפני שנים לא רבות היה נהוג למיין את מדינות העולם למדינות מפותחות

More information

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 134 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 37

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 134 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 37 FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO. 652082/2014 NYSCEF DOC. NO. 134 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 37 Translated from the Hebrew Sharf Translations Message sent From: Tomer Shohat

More information

שוק הדיור הישראלי בגדה המערבית בהשוואה לחלקי המדינה האחרים

שוק הדיור הישראלי בגדה המערבית בהשוואה לחלקי המדינה האחרים מעקב התנחלויות: שוק הדיור הישראלי בגדה המערבית בהשוואה לחלקי המדינה האחרים תל אביב 30 באוקטובר 2016 תוכן העניינים תקציר מנהלים...3 5... Executive Summary 1. מבוא... 7.2 יוקר הדיור בגדה המערבית לעומת כלל

More information

האם מנגנון התמריצים, שבבסיס הרפורמה הביטוחית בשירותי בריאות הנפש, יעודד את ייעולה ושיפור איכותה של המערכת?

האם מנגנון התמריצים, שבבסיס הרפורמה הביטוחית בשירותי בריאות הנפש, יעודד את ייעולה ושיפור איכותה של המערכת? המרכז הבינתחומי הרצליה בית הספר טיומקין לכלכלה נייר מדיניות כלכלית האם מנגנון התמריצים, שבבסיס הרפורמה הביטוחית בשירותי בריאות הנפש, יעודד את ייעולה ושיפור איכותה של המערכת? קורס כתיבת נייר מדיניות כלכלית

More information

A Long Line for a Shorter Wait at the Supermarket

A Long Line for a Shorter Wait at the Supermarket A Long Line for a Shorter Wait at the Supermarket - New York Times Page 1 of 4 A Long Line for a Shorter Wait at the Supermarket Sam Baris directing customers at Whole Foods in Columbus Circle, where the

More information

Theories of Justice

Theories of Justice Syllabus Theories of Justice - 56981 Last update 06-08-2014 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor) Responsible Department: political Science Academic year: 2 Semester: 2nd Semester Teaching

More information

דרכה של ישראל לשגשוג כלכלי וחברתי

דרכה של ישראל לשגשוג כלכלי וחברתי דרכה של ישראל לשגשוג כלכלי וחברתי ההצלחות, והמכשולים שנותרו סיפור ב 25- תרשימים פורום קהלת לכלכלה סיוון תשע ה - מאי 2015 דרכה של ישראל לשגשוג כלכלי וחברתי ההצלחות, והמכשולים שנותרו פורום קהלת לכלכלה כל

More information

תעסוקת ערבים בישראל האתגר של הכלכלה הישראלית

תעסוקת ערבים בישראל האתגר של הכלכלה הישראלית 18 פורום קיסריה להתוויית מדיניות כלכלית לאומית תעסוקת ערבים בישראל האתגר של הכלכלה הישראלית ראש הצוות יוסף ג בארין המכון הישראלי לדמוקרטיה פורום קיסריה תעסוקת ערבים בישראל הצוות המכין ראש הצוות ד"ר יוסף

More information

אי-שוויון במקומות עבודה בישראל

אי-שוויון במקומות עבודה בישראל אי-שוויון במקומות עבודה בישראל מוגש לאגף לקידום שוויון בהסתדרות החדשה דצמבר 2016 ד"ר רובי נתנזון איתמר גזלה רון לייזר חברות וחברים, אני גאה להניח בפניכם את ממצאי הסקר בנושא "אי-שוויון במקומות עבודה בישראל",

More information

סיום הכיסוי הסיעודי במסגרת הביטוח הקבוצתי "מקדם בריאות" ההמשכיות והאפשרויות

סיום הכיסוי הסיעודי במסגרת הביטוח הקבוצתי מקדם בריאות ההמשכיות והאפשרויות סיום הכיסוי הסיעודי במסגרת הביטוח הקבוצתי "מקדם בריאות" ההמשכיות והאפשרויות הסיעוד הקבוצתי הסתיים בהתאם להחלטת הממונה על הביטוח ושוק ההון "המפקח על הביטוח", החל מ- 1.1.18 בוטל הכיסוי הסיעודי הקבוצתי. כל

More information

Name Page 1 of 6. דף ט: This week s bechina starts at the two dots in the middle of

Name Page 1 of 6. דף ט: This week s bechina starts at the two dots in the middle of Name Page 1 of 6 ***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times.בל 'נ marked, using the contact info above by Sunday, December 25, 2016 and we ll send it

More information

העוני בישראל: סיבות ומדיניות בשוק העבודה

העוני בישראל: סיבות ומדיניות בשוק העבודה העוני בישראל: סיבות ומדיניות בשוק העבודה * צבי אקשטיין וטלי לרום נייר מדיניות 2016.08 נובמבר 2016 סדרת ניירות המדיניות של מכון אהרן למדיניות כלכלית הינה תוצר של מחקרים והצעות מדיניות אשר הוזמנו ומומנו

More information

" גבר יהודי אשכנזי מוותר על תרופה: ההתפתחות של השיח על פערים בבריאות בישראל " מחקר לשם מילוי חלקי של הדרישות לקבלת תואר "דוקטור לפילוסופיה" מאת

 גבר יהודי אשכנזי מוותר על תרופה: ההתפתחות של השיח על פערים בבריאות בישראל  מחקר לשם מילוי חלקי של הדרישות לקבלת תואר דוקטור לפילוסופיה מאת " גבר יהודי אשכנזי מוותר על תרופה: ההתפתחות של השיח על פערים בבריאות בישראל " מחקר לשם מילוי חלקי של הדרישות לקבלת תואר "דוקטור לפילוסופיה" מאת שלומית אבני הוגש לסינאט אוניברסיטת בן גוריון בנגב 13.09.2016

More information

קידום בריאות. the. process of enabling people to increase control over, and. to improve their health". נובמ בר 2009 כל הזכו יות שמור ות לתמר שושן

קידום בריאות. the. process of enabling people to increase control over, and. to improve their health. נובמ בר 2009 כל הזכו יות שמור ות לתמר שושן קידום בריאות The World Health Organization (WHO) defines health promotion as "the process of enabling people to increase control over, and to improve their health". the כל הזכו יות שמור ות לתמר שושן נובמ

More information

Family Characteristics amongst Social Groups in Israel and their Effect on Usage of Communication Technologies within Families

Family Characteristics amongst Social Groups in Israel and their Effect on Usage of Communication Technologies within Families 128 ע מאפיינים משפחתיים בקרב קבוצות אתניות בישראל והשפעתם על השימוש בטכנולוגיות תקשורת במסגרת משפחתית מיכל פרנקל החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה-אוניברסיטת חיפה michalfrenkel1@gmail.com 1 Family Characteristics

More information

התנהגות בריאותית, רפואה מונעת, גילוי מוקדם ופנייה של נשים מהגרות ויוצאות אתיופיה בישראל לשירותי בריאות האישה

התנהגות בריאותית, רפואה מונעת, גילוי מוקדם ופנייה של נשים מהגרות ויוצאות אתיופיה בישראל לשירותי בריאות האישה התנהגות בריאותית, רפואה מונעת, גילוי מוקדם ופנייה של נשים מהגרות ויוצאות אתיופיה בישראל לשירותי בריאות האישה תקציר: מהגרים נבדלים במאפייני התחלואה והתמותה שלהם לעומת אוכלוסייה שאינה מהגרת, כמו גם במאפייני

More information

זו מערכת ישרת זוית )קרטזית( אשר בה יש לנו 2 צירים מאונכים זה לזה. באותו מישור ניתן להגדיר נקודה על ידי זוית ורדיוס וקטור

זו מערכת ישרת זוית )קרטזית( אשר בה יש לנו 2 צירים מאונכים זה לזה. באותו מישור ניתן להגדיר נקודה על ידי זוית ורדיוס וקטור קארדינטת קטבית y p p p במישר,y הגדרנ נקדה על ידי המרחקים מהצירים. ז מערכת ישרת זית )קרטזית( אשר בה יש לנ צירים מאנכים זה לזה. באת מישר ניתן להגדיר נקדה על ידי זית רדיס קטר. (, ) הרדיס קטר מסתבב )נגד כין

More information

קשירות.s,t V שני צמתים,G=(V,E) קלט: גרף מכוון מ- s t ל- t ; אחרת.0 אם יש מסלול מכוון פלט: הערה: הגרף נתון בייצוג של רשימות סמיכות.

קשירות.s,t V שני צמתים,G=(V,E) קלט: גרף מכוון מ- s t ל- t ; אחרת.0 אם יש מסלול מכוון פלט: הערה: הגרף נתון בייצוג של רשימות סמיכות. סריקה לרוחב פרק 3 ב- Kleinberg/Tardos קשירות.s,t V שני צמתים,G=(V,E) קלט: גרף מכוון מ- s t ל- t ; אחרת.0 אם יש מסלול מכוון פלט: הערה: הגרף נתון בייצוג של רשימות סמיכות. קשירות.s,t V שני צמתים,G=(V,E) קלט:

More information

הטכנולוגיה בחינוך ד ר קובי גל אוניברסיטת בן גוריון בנגב

הטכנולוגיה בחינוך ד ר קובי גל אוניברסיטת בן גוריון בנגב בינה מלאכותית ומהפיכת הטכנולוגיה בחינוך ד ר קובי גל אוניברסיטת בן גוריון בנגב מעבדות -אתמול ד"ר קובי גל מעבדות -היום ד"ר קובי גל למידה בקבוצות -אתמול ד"ר קובי גל למידה בקבוצות -היום ד"ר קובי גל הזדמנות

More information

INTRODUCTION TO SOCIAL WORK-II

INTRODUCTION TO SOCIAL WORK-II Syllabus INTRODUCTION TO SOCIAL WORK-II - 3103 Last update 24-02-2016 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor) Responsible Department: social work Academic year: 0 Semester: 2nd Semester Teaching

More information

אזרחים ותיקים ביישובים קטנים

אזרחים ותיקים ביישובים קטנים אזרחים ותיקים ביישובים קטנים מאפיינים עיקריים בהשוואה לאזרחים ותיקים בעיר דנה דהן אלה שורץ מוגש למשרד לאזרחים ותיקים מרכז הידע לחקר הזדקנות האוכלוסיה בישראל האוניברסיטה העברית הר הצופים, ירושלים דצמבר

More information

תירואית הקיטסיטטס. 5 קרפ

תירואית הקיטסיטטס. 5 קרפ פרק 5. סטטיסטיקה תיאורית Statistics) (Descriptive 5.1 התפלגות שכיחויות (Frequencies) 5.1.1 כללי התפלגות שכיחויות מתארת את הערכים הקיימים של המשתנים והשכיחות שלהם, ומאפשרת הפקה של סטטיסטיקה תיאורית נוספת

More information

DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY

DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY Syllabus DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY - 34507 Last update 20-11-2013 HU Credits: 6 Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor) and 2nd degree (Master) Responsible Department: Academic year: 0 Semester: Yearly Teaching

More information

מחקר מאפיינים וניתוח צרכים של נשים יזמיות בישראל - ממצאי ביניים

מחקר מאפיינים וניתוח צרכים של נשים יזמיות בישראל - ממצאי ביניים יזמ ות נשים בישראל מחקר מאפיינים וניתוח צרכים של נשים יזמיות בישראל - ממצאי ביניים מאי 2018 לשאלות והערות על מחקר הערכה זה ניתן לפנות לד"ר ניר בן אהרון, מנהל תחום מחקר, מדיניות וקשרים בין לאומיים בסוכנות

More information

Unique aspects of child sexual abuse: A multidimensional approach

Unique aspects of child sexual abuse: A multidimensional approach Syllabus Unique aspects of child sexual abuse: A multidimensional approach - 3196 Last update 15-02-2016 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 2nd degree (Master) Responsible Department: social work Academic year:

More information

יוקר המחיה בישראל בהשוואה בין- לאומית: פרספקטיבה היסטורית

יוקר המחיה בישראל בהשוואה בין- לאומית: פרספקטיבה היסטורית יוקר המחיה בישראל בהשוואה בין- לאומית: פרספקטיבה היסטורית גלעד ברנד תקציר בשנים האחרונות נשמעת הטענה כי רמת המחירים של מוצרי הצריכה בישראל גבוהה מזו שבחו"ל. בהשוואות שנערכו אכן נמצאו עדויות חלקיות לרמת

More information

Reflection Session: Sustainability and Me

Reflection Session: Sustainability and Me Goals: Participants will: identify needs in their home communities apply their sustainability learning to the conditions of their home communities design a sustainable project idea and evaluate the ideas

More information

THE HORIZONS OF PROFITIONA THINKING IN SOCIAL WO

THE HORIZONS OF PROFITIONA THINKING IN SOCIAL WO Syllabus THE HORIZONS OF PROFITIONA THINKING IN SOCIAL WO - 3173 Last update 05-11-2015 HU Credits: 4 Degree/Cycle: 2nd degree (Master) Responsible Department: social work Academic year: 0 Semester: Yearly

More information

רפורמה בשוק העבודה של ישראל ואופציית ה- Flexicurity

רפורמה בשוק העבודה של ישראל ואופציית ה- Flexicurity רפורמה בשוק העבודה של ישראל ואופציית ה- Flexicurity דן בן-דוד וליאורה בוורס תקציר Flexicurity )באנגלית: שילוב של המילים,flexibility גמישות, ו- security, ביטחון( הוא שמה של מדיניות הנוגעת לשוק העבודה ולרווחה

More information

תצוגת LCD חיבור התצוגה לבקר. (Liquid Crystal Display) המערכת.

תצוגת LCD חיבור התצוגה לבקר. (Liquid Crystal Display) המערכת. 1 (Liquid Crystal Display) תצוגת LCD בפרויקט ישנה אפשרות לראות את כל הנתונים על גבי תצוגת ה- LCD באופן ברור ונוח. תצוגה זו היא בעלת 2 שורות של מידע בעלות 16 תווים כל אחת. המשתמש יכול לראות על גבי ה- LCD

More information

שוק העבודה השלישי של המגזר בישראל נתונים ומגמות

שוק העבודה השלישי של המגזר בישראל נתונים ומגמות גב' הילה יוגב ד"ר חגי כץ שוק העבודה של המגזר השלישי בישראל נתונים ומגמות 2-29 המרכז הישראלי לחקר המגזר השלישי אוניברסיטת בן - גוריון בנגב הפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר תודות אנו חבים תודה לאנשים וארגונים

More information

עורכת לשון: ענת ברבריאן עיצוב גרפי-פנים: לסלי קליינמן ביצוע גרפי-פנים: אונית שרותי מחשב בע"מ עיצוב וביצוע גרפי-עטיפה: סטודיו א'

עורכת לשון: ענת ברבריאן עיצוב גרפי-פנים: לסלי קליינמן ביצוע גרפי-פנים: אונית שרותי מחשב בעמ עיצוב וביצוע גרפי-עטיפה: סטודיו א' The Elderly in Israel: Statistical Abstract 2008 Editors: Jenny Brodsky, Yitschak Shnoor, Shmuel Be er עורכת לשון: ענת ברבריאן עיצוב גרפי-פנים: לסלי קליינמן ביצוע גרפי-פנים: אונית שרותי מחשב בע"מ עיצוב

More information

עורכת לשון: ענת ברבריאן עיצוב גרפי-פנים: לסלי קליינמן ביצוע גרפי-פנים: אונית שרותי מחשב בע"מ עיצוב וביצוע גרפי-עטיפה: סטודיו א'

עורכת לשון: ענת ברבריאן עיצוב גרפי-פנים: לסלי קליינמן ביצוע גרפי-פנים: אונית שרותי מחשב בעמ עיצוב וביצוע גרפי-עטיפה: סטודיו א' The Elderly in Israel: Statistical Abstract 2005 Editors: Jenny Brodsky, Yitschak Shnoor, Shmuel Be er עורכת לשון: ענת ברבריאן עיצוב גרפי-פנים: לסלי קליינמן ביצוע גרפי-פנים: אונית שרותי מחשב בע"מ עיצוב

More information

מניעה במשרד הבריאות: מהלכה למעשה ד"ר אלי רוזנברג 2020 מנהל המחלקה לבריאות העובד

מניעה במשרד הבריאות: מהלכה למעשה דר אלי רוזנברג 2020 מנהל המחלקה לבריאות העובד מניעה במשרד הבריאות: מהלכה למעשה ד"ר אלי רוזנברג 2020 יוזמת לעתיד בריא מתאם ארצי, מנהל המחלקה לבריאות העובד דרגות מניעה :(primordial מניעה בראשיתית prevention) הסרת מפגעים וגורמי סיכון מהסביבה כדי שלא

More information

ZLB, r*, and Secular Stagnation 11/6/2018

ZLB, r*, and Secular Stagnation 11/6/2018 ZLB, r*, and Secular Stagnation 11/6/2018 Zero Lower Bound 2 אינטגרציה כלכלית ופיננסית והמשברים מאז - 2007 פרופ' ערן ישיב - סמסטר ב' Source: Paul Krugman, "It s Baaack, Twenty Years Later." Feb 2018. ריבית

More information

Hebrew Ulpan HEB Young Judaea Year Course in Israel American Jewish University College Initiative

Hebrew Ulpan HEB Young Judaea Year Course in Israel American Jewish University College Initiative Hebrew Ulpan HEB 011-031 Young Judaea Year Course in Israel American Jewish University College Initiative Course Description Hebrew is not only the Sacred Language of the Jewish people, but it is also

More information

Name Page 1 of 5. ,דף ד: This week s bechina starts at the bottom of שיר של חול

Name Page 1 of 5. ,דף ד: This week s bechina starts at the bottom of שיר של חול Name Page 1 of 5 לימוד מסכת ביצ מוקדש לע''נ בחור יעקב יצחק ע'' ב''ר בנימין סענדראוויטש ***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזר (גמרא of the :דף times.בל 'נ marked, using the

More information

A JEW WALKS INTO A BAR: JEWISH IDENTITY IN NOT SUCH JEWISH PLACES

A JEW WALKS INTO A BAR: JEWISH IDENTITY IN NOT SUCH JEWISH PLACES A JEW WALKS INTO A BAR: JEWISH IDENTITY IN NOT SUCH JEWISH PLACES Sinning in Disguise Like people of all faiths, Jews sometimes do things or go to places they are not supposed to. This session is not about

More information

בכפר המכביה, רמת-גן הסדנה תתקיים באנגלית. ביוגיימינג בע"מ המגשימים 20, פתח תקווה טל

בכפר המכביה, רמת-גן הסדנה תתקיים באנגלית. ביוגיימינג בעמ המגשימים 20, פתח תקווה טל סדנה Functional Biomechanics of the Lower Quarter Implications for the Evaluation and Treatment of Musculoskeletal Disorders בהנחיית: Christopher M. Powers, PT, PhD, FACSM, FAPTA הסדנה תתקיים ב - 28-29/2/2016

More information

***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times

***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times Name Page 1 of 6 ***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times Please email or fax your completed בחינה using the contact info above by Tuesday, April 25,

More information

Water Security in the Middle East Source of Tension or Avenue for Peace

Water Security in the Middle East Source of Tension or Avenue for Peace Water Security in the Middle East Source of Tension or Avenue for Peace Gidon Bromberg, Yana Abu Taleb Co-Directors EcoPeace Middle East Woodrow Wilson Center About EcoPeace Middle East Environmental peacemaking

More information

עמדות כלפי הגירה והרקע להן: ממצאים ראשוניים מסבב 7 של הסקר האירופי החברתי )ESS(

עמדות כלפי הגירה והרקע להן: ממצאים ראשוניים מסבב 7 של הסקר האירופי החברתי )ESS( עמדות כלפי הגירה והרקע להן: ממצאים ראשוניים מסבב 7 של הסקר האירופי החברתי )ESS( סדרת TOPLINE של הסקר האירופי החברתי )ESS( גיליון 2 סדרת TOPLINE של הסקר האירופי החברתי )ESS( גיליון 7 גישה לנתונים ולתיעוד

More information

Well Child Care גישות בעולם ואפשרויות היישום בישראל

Well Child Care גישות בעולם ואפשרויות היישום בישראל Well Child Care גישות בעולם ואפשרויות היישום בישראל דר' רינת כהן ראש אגף רפואה ראשונית מאוחדת 9.1.2015 Child Health A state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence

More information

פרק 12 מבוא..(Sundström, Fransson, Malmberg, & Davey, 2009)

פרק 12 מבוא..(Sundström, Fransson, Malmberg, & Davey, 2009) פרק בדידות לאורך זמן ומתאמיה בקרב מבוגרים בישראל שרון שיוביץ -עזרא רפי נחמיה מבוא חקר הבדידות ברחבי העולם מלמד כי זוהי חוויה אוניברסלית הנפוצה בכל החברות והתרבויות, אם כי בשכיחות שונה (004.(Perlman, כך

More information

מאמר מתח וגורמי מתח בקרב סטודנטים לפיזיותרפיה המחלקה לפיזיותרפיה, המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון

מאמר מתח וגורמי מתח בקרב סטודנטים לפיזיותרפיה המחלקה לפיזיותרפיה, המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון מתח וגורמי מתח בקרב סטודנטים לפיזיותרפיה מאמר ד ר תמר יעקב המחלקה לפיזיותרפיה, המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון תקציר רקע - תחושת מתח בקרב סטודנטים לפיזיותרפיה ידועה כבעיה כבדת משקל. ערנות למתח ולמקורותיו

More information

A-level MODERN HEBREW 7672

A-level MODERN HEBREW 7672 A-level MODERN HEBREW 767 PAPER 1 READING AND WRITING Mark scheme June 00 V1.0 aqa.org.uk Copyright 017 AQA and its licensors. All rights reserved. AQA Education (AQA) is a registered charity (registered

More information

פערי שכר מגדריים במגזר הציבורי: סיכום הפעילות לטיוב והרחבת הנתונים המגדריים בדוח הוצאות השכר במגזר הציבורי

פערי שכר מגדריים במגזר הציבורי: סיכום הפעילות לטיוב והרחבת הנתונים המגדריים בדוח הוצאות השכר במגזר הציבורי פרויקט שוויון מגדרי בתעסוקה פירסום מס' 2 פערי שכר מגדריים במגזר הציבורי: סיכום הפעילות לטיוב והרחבת הנתונים המגדריים בדוח הוצאות השכר במגזר הציבורי דצמבר 2011 This project is funded by the European Union

More information

היחי ודבל םחלה לע אל"

היחי ודבל םחלה לע אל "לא על הלחם לבדו יחיה האדם": מדידת העוני בישראל בפרספקטיבה בינלאומית מנחם מוניקנדם, יוסף קטן מבוא מרבית המדינות המפותחות בעולם, ובכללן ישראל, מודדות את שיעורי העוני בקרבן ומפרסמות נתונים על היקפה של התופעה

More information

ראוהו בית דין וכל ישראל נחקרו העדים ולא הספיקו לומר מקודש עד שחשיכה הרי זה מעובר says, משנה.1 Our

ראוהו בית דין וכל ישראל נחקרו העדים ולא הספיקו לומר מקודש עד שחשיכה הרי זה מעובר says, משנה.1 Our Name Email or Phone # (needed on 1 st page only) Page 1 of 6?בחינה times 1 st :דף of the חזרה (גמרא (if no indication, we ll assume Open גמרא Place an X if Closed.בל'נ marked, using the contact info above

More information

מסמך מידע לאשלים: ילדים ובני נוער חרדים: סוגיות במערכת השירותים בתחומי הרווחה והבריאות

מסמך מידע לאשלים: ילדים ובני נוער חרדים: סוגיות במערכת השירותים בתחומי הרווחה והבריאות מסמך מידע לאשלים: ילדים ובני נוער חרדים: סוגיות במערכת השירותים בתחומי הרווחה והבריאות 1 הסתר פאס 1 רונלי רותם 1 דליה בן-רבי 1 מרכז אנגלברג לילדים ולנוער, מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל ירושלים אוקטובר 2011

More information

מכונת מצבים סופית תרגול מס' 4. Moshe Malka & Ben lee Volk

מכונת מצבים סופית תרגול מס' 4. Moshe Malka & Ben lee Volk מכונת מצבים סופית תרגול מס' 4 1 מכונת מצבים סופית Finite State Machine (FSM) מודל למערכת ספרתית מכונת מצבים סופית: קלט: סדרה אינסופית של אותיות...,I3,I1,I2 בא"ב input out פלט: סדרה אינסופית של אותיות O

More information

ראש השנה דף. 1. A) Our משנה says,... שנראה בעליל בין שלא נראה בעליל.בין Based on this,פסוק what does the word עליל mean?

ראש השנה דף. 1. A) Our משנה says,... שנראה בעליל בין שלא נראה בעליל.בין Based on this,פסוק what does the word עליל mean? Name Email or Phone # (needed on 1 st page only) Page 1 of 5?בחינה times 1 st :דף of the חזרה (גמרא (if no indication, we ll assume Open גמרא Place an X if Closed.בל'נ marked, using the contact info above

More information

תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך א נ ג ל י ת שאלון א' Corresponds with Module A (Without Access to Information from Spoken Texts) גרסה א'

תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך א נ ג ל י ת שאלון א' Corresponds with Module A (Without Access to Information from Spoken Texts) גרסה א' תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך מקום להדבקת מדבקת נבחן א נ ג ל י ת סוג בחינה: מועד הבחינה: מספר השאלון: מבחן מטה לבתי ספר תיכוניים חורף תשע"ד 29.01.2014 מותאם לשאלון א' של בחינת הבגרות שסמלו

More information

סטטיסטיקה בתכנית "מוסמך" ש"ת, ש 3 "ס.

סטטיסטיקה בתכנית מוסמך שת, ש 3 ס. קורס: 01634101 אוניברסיטת תל אביב הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר ביה"ס למקצועות הבריאות מס ' החוג לסיעוד סטטיסטיקה בתכנית "מוסמך" ש"ת, ש 3 "ס מועד הקורס: סמסטר ב', 16:00 14:00 יום ד' yoramb@post.tau.ac.il nadavari@mail.tau.ac.il

More information

הון חברתי וחינוך. מתוך: David Halpern, Social Capital, Polity, 2005 (ch. 5 "Education", pp )

הון חברתי וחינוך. מתוך: David Halpern, Social Capital, Polity, 2005 (ch. 5 Education, pp ) הון חברתי וחינוך מתוך: David Halpern, Social Capital, Polity, 2005 (ch. 5 "Education", pp. 142 169) במעגל של השעתוק של אי-שוויון חברתי, להישגים הנמוכים של הילדים משכבות חלשות במוסדות חינוכיים, ישנו תפקיד

More information

Rules Game (through lesson 30) by Nancy Decker Preparation: 1. Each rule board is immediately followed by at least three cards containing examples of

Rules Game (through lesson 30) by Nancy Decker Preparation: 1. Each rule board is immediately followed by at least three cards containing examples of Rules Game (through lesson 30) by Nancy Decker Preparation: 1. Each rule board is immediately followed by at least three cards containing examples of the rule. (Choose three cards appropriate to the lesson

More information

עורכת לשון: ענת ברבריאן עיצוב גרפי-פנים: לסלי קליינמן ביצוע גרפי-פנים: אונית שרותי מחשב בע"מ עיצוב וביצוע גרפי-עטיפה: סטודיו א'

עורכת לשון: ענת ברבריאן עיצוב גרפי-פנים: לסלי קליינמן ביצוע גרפי-פנים: אונית שרותי מחשב בעמ עיצוב וביצוע גרפי-עטיפה: סטודיו א' The Elderly in Israel: Statistical Abstract 2004 Editors: Jenny Brodsky, Yitschak Shnoor, Shmuel Be er עורכת לשון: ענת ברבריאן עיצוב גרפי-פנים: לסלי קליינמן ביצוע גרפי-פנים: אונית שרותי מחשב בע"מ עיצוב

More information

חוק זכויות הסוכן חוק חוזה סוכנות )סוכן מסחרי וספק(

חוק זכויות הסוכן חוק חוזה סוכנות )סוכן מסחרי וספק( חוק זכויות הסוכן חוק חוזה סוכנות )סוכן מסחרי וספק( התשע"ב - 2012 חברות וחברי לשכה יקרים, אני שמח להגיש לכם חוברת זו בה תמצאו את חוק זכויות הסוכן בנוסחו המקורי ואת תרגומו לאנגלית על ידי עו"ד שוש רבינוביץ,

More information

ראש השנה דף ח. ששה עשר בניסן ראש השנה לעומר, ששה בסיון ראש השנה לשתי that says ברייתא quotes a גמרא.1 Our. Name Page 1 of 8

ראש השנה דף ח. ששה עשר בניסן ראש השנה לעומר, ששה בסיון ראש השנה לשתי that says ברייתא quotes a גמרא.1 Our. Name Page 1 of 8 Name Page 1 of 8?בחינה times 1 st :דף of the חזרה (גמרא (if no indication, we ll assume Open גמרא Place an X if Closed.בל 'נ marked, using the contact info above by Monday, August 14, 2017 and we ll send

More information

Education at a Glance 2010: OECD Indicators

Education at a Glance 2010: OECD Indicators Education at a Glance 2010: OECD Indicators Summary in Hebrew מבט על החינוך 60202 תקציר בעברית אינדיקטורים של ה- OECD ממשלות ברחבי מדינות ה- OECD, מבקשות לגבש מדיניות שתהפוך את החינוך ליעיל יותר, ובו בזמן

More information

לרפואה בישראל-סקר עמדות,ידע והתנהגות

לרפואה בישראל-סקר עמדות,ידע והתנהגות תאריך: 23/06/03 עישון ופעילות גופנית בקרב סטודנטים לרפואה בישראל-סקר עמדות,ידע והתנהגות Smoking and Physical Exercise Among Israeli Medical Students-Survey of Attitudes, Knowledge and Behavior שם הסטודנט

More information

עוצמת הקשר בין מדדים פיננסים לבין דירוג האשראי וענף הפעילות *

עוצמת הקשר בין מדדים פיננסים לבין דירוג האשראי וענף הפעילות * עוצמת הקשר בין מדדים פיננסים לבין דירוג האשראי וענף הפעילות * דוח מיוחד מאי 2011 הדוח מבוסס על נייר מחקר של :Moody's Moody's Financial Metrics Key Ratios by Rating and Industry for Global Non-Financial

More information

טיפולי הפריה חוץ גופית במכבי שירותי

טיפולי הפריה חוץ גופית במכבי שירותי טיפולי הפריה חוץ גופית במכבי שירותי בריאות תמונת מצב תקציר: הקדמה: ישראל ניצבת במקום ראשון בעולם ב טיפולי הפריה חוץ גופית לנפש, אך המידע על תוצאות טיפולי הפריה חוץ גופית בישראל חלקי בלבד. עד כה, מאמץ לכונן

More information

המבנה הגאומטרי של מידה

המבנה הגאומטרי של מידה התוכנה מאפשרת לרשום מידות מסוגים שונים בסרטוט, במגוון סגנונות ובהתאם לתקנים המקובלים. רצוי לבצע מתן מידות בשכבה המיועדת לכך. לכל מידה יש תכונות של בלוק. תהליך מתן המידות מתחיל תמיד מקביעת סגנון המידות.

More information

מה ערכם של המבחנים הבין- לאומיים למערכת החינוך?

מה ערכם של המבחנים הבין- לאומיים למערכת החינוך? מרכזטאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל סדרת ניירות מדיניות מה ערכם של המבחנים הבין- לאומיים למערכת החינוך? נחום בלס נייר מדיניות מס' 2016.02 ירושלים, ניסן תשע"ו, אפריל 2016 עריכה: חיה קול-אל אייכנראנד,

More information

SHABBOS, 10 TAMMUZ, 5778

SHABBOS, 10 TAMMUZ, 5778 ב"ה SHABBOS, 10 TAMMUZ - FRIDAY, 16 TAMMUZ, 5778 For local candle lighting times visit www.chabad.org/candles SHABBOS, 10 TAMMUZ, 5778 PARSHAS CHUKAS After Minchah, read the fifth chapter of Pirkei Avos.

More information

הקיטסיגול הרבחה יעדמל בלושמה גוחה

הקיטסיגול הרבחה יעדמל בלושמה גוחה ניהול מערכות תובלה ושינוע זרימה ברשת עץ פורס מינימאלי Minimal Spanning Tree הבעיה: מציאת חיבור בין כל קודקודי גרף במינימום עלות שימושים: פריסת תשתית אלגוריתם חמדן (Greedy) Kruskal(1956) Prim(1957) השוואה

More information